Informatieve
Raad 13-7-2023
Algemeen
We hebben de
kadernota 2024 met interesse gelezen. De kadernota is niet beleidsarm zoals we
steeds vaker zagen bij de samenwerkingsverbanden en ook bij onze kadernota 2023.
De financieel onzekere tijden lagen daar veelal aan ten grondslag. Voor 2024 is
er dus wel al nieuw beleid opgenomen in de kadernota. En dat vinden wij
positief. In deze kadernota worden dus de politieke doelen bepaald en benoemd. Het
nieuwe beleid vertaalt zich, zeker in deze kadernota, veelal in nieuw
personeel. De inzet van veel extra FTE’s blijkt nodig.
Wat ons
opvalt is toch de geringe hoeveelheid nieuwe ontwikkelingen c.q. nieuw beleid.
Op bijvoorbeeld de beleidsterreinen Verkeer, Vrije tijd en Leefomgeving is er
nauwelijks of helemaal geen nieuw beleid geformuleerd. Op die terreinen lijkt
toch ook werk aan de winkel. En nieuwe ontwikkelingen zouden toch ook
versoberingen kunnen impliceren, het gaat bij nieuw beleid niet alleen om het
uitgeven van meer geld. In de jaarrekening 2022 zagen we, dat er veel vooruit
werd gekeken naar de jaren 2023 en verder. En dat hebben we ook benoemd in onze
bijdrage bij de behandeling enkele weken geleden. Dit terwijl de jaarrekening normaliter
een terugblik is. In deze kadernota wordt wat ons betreft juist te weinig
vooruit gekeken. En een grondige blik vooruit moet toch mogelijk zijn met een
extra wethouder in dit College.
In de
verschillende nota’s worden veel prestatie indicatoren vermeld. Helaas zijn die
vaak niet ingevuld. Daardoor is het lastig, of geheel onmogelijk, om beleid te
beoordelen op effectiviteit. Wij hebben dit onderwerp al vaker aangestipt. Er
wordt nu aangegeven dat er werk wordt gemaakt van verbeterde prestatie indicatoren.
Maar het gaat wat ons betreft wel erg traag en stroperig. Een en ander betekent
dat we pas op zijn vroegst bij de begroting van 2025 resultaat kunnen zien. Wij
zouden graag zien dat het College hier actief mee aan de slag gaat, zodat er
wellicht al eerder resultaat kan worden geboekt op dit vlak.
Financieel
Deze
kadernota geeft een actueel beeld van de financiële situatie van de gemeente
Diemen. De effecten van de meicirculaire 2023 zijn in de kadernota al verwerkt.
We lezen op blz 7 dat ondanks een goede reservepositie de financiële toekomst
van Diemen onzeker is.
Want het perspectief
in 2026 wijzigt drastisch als gevolg van de herverdeling van Rijksmiddelen. Niet
geheel onlogisch gezien het feit dat we de afgelopen jaren bijna consequent
meer kregen toebedeeld dan wij zelf verwachtten. Onder meer de meevallers in de
circulaires hebben geleid tot onze goede reservepositie. Maatregelen lijken nu echter
nodig om te komen tot structureel sluitend meerjarenperspectief.
Als we het
hebben over onze gemeentelijke financiën dan komt ook steeds de jeugdzorg ter
sprake. En we lezen (net als bij de jaarrekening en bij de tweede kwartaalbrief)
op blz 25 hetzelfde verhaal over de extra capaciteit op het
contractenmanagement. Wij zijn het met de wethouder eens dat
contractenmanagement niet de heilige graal is voor de jeugdzorg problematiek.
Maar wij vinden goed contractmanagement een belangrijk facet om de kosten mee in
de hand te krijgen en te houden. Wij zouden daarom goed op de hoogte willen
blijven van de ontwikkelingen op dit gebied. Kan de wethouder toezeggen dat
wanneer er relevante ontwikkelingen zijn ten aanzien van het
contractenmanagement, wij hiervan op de hoogte worden gesteld? Bijvoorbeeld
middels de Informatie van het College.
Sociaal
We lezen op
blz 33 dat de steunimpuls wordt doorontwikkeld. We waren blij dat er, in het
kader van hoge energieprijzen, niet alleen maar één-dimensionaal werd gekeken
naar mensen met een inkomen kleiner dan 130% van het sociaal minimum maar dat
er ook een regeling in het leven is geroepen op basis van draagkracht. Want
juist ook heel veel werkende mensen die net iets meer verdienen dan het minimum
loon hebben het financieel zwaar. Voor hen zijn er veel minder ondersteunende
maatregelen. Wij hopen dat de insteek op basis van draagkracht onderdeel blijft
uitmaken van het armoedebeleid.
Veilig
We hebben de
afgelopen jaren regelmatig gepleit voor extra BOA-capaciteit. Niet onterecht
blijkbaar want we lezen nu op blz 30 dat we niet voldoende capaciteit in huis
hadden om in de avonduren BOA’s te kunnen inzetten. We zijn dan ook blij dat er
nu extra capaciteit wordt toegevoegd. Beter laat dan nooit zullen we maar
zeggen. Wij waren wel verbaasd om te lezen dat mede vanwege de relatief jonge
leeftijd van de BOA’s er een extra Boa wordt aangetrokken. Vreemd, want jong is
toch niet hetzelfde als onervaren?!
Vrije
tijd
Recent
werden we geconfronteerd met het feit dat er in Diemen vrijwel nergens in de
open lucht kan worden gezwommen. Dat terwijl er toch volop water is in en rond
Diemen. Er werd gehandhaafd op verboden zwemmen in de Weespertrekvaart ter
hoogte van de Hartveltseweg. Met de steeds warmer wordende zomers zal de
behoefte om buiten te zwemmen snel groter worden, zo schatten wij in. Wij
vinden daarom dat er nu snel werk gemaakt moet worden van het in de
Omgevingsvisie opgenomen strandje aan de Diem. De aanleg van een strandje is
ook genoemd in het ambitiedocument van het Groengebied Amstelland. Maar deze
nota’s lopen respectievelijk tot 2040 en 2033. Kan de wethouder ons een update
geven en ons laten weten wanneer wij actie kunnen verwachten hieromtrent.
Leefomgeving
en klimaat
De huidige
afvalstoffen heffing blijkt helaas onvoldoende om de kosten te dekken en zal
dus moeten worden verhoogd. De heffing moet kostendekkend door de inwoners
worden opgebracht. De vervuiler betaalt.
Eén persoonshuishoudens
betalen maar weinig minder dan meerpersoonshuishoudens terwijl zij minder afval
produceren. Wij vragen ons al langer af waarom één persoonshuishoudens
onevenredig veel zouden moeten bijdragen in de huidige tijd waarin
tweeverdieners de norm zijn. Eenpersoonshuishoudens die alle kosten, zoals huur
en energie, van één inkomen moeten ophoesten en het daardoor vaak extra zwaar
hebben in deze tijd. Gelukkig heeft de wethouder, bij de behandeling van de
jaarrekening, aangegeven het redelijk te vinden het heffingsverschil te
vergroten. Een vorig college gaf al
eerder aan het verschil, bij verhogingen van de afvalstoffenheffing, geleidelijk
aan te willen vergroten. Helaas is er op dit vlak niet veel gebeurd. Wij willen
er van uit gaan dat een en ander bij de begroting 2024 wordt opgepakt.
Als
argumentatie van het kleine verschil is wel eens aangedragen dat het voorkomt
dat een eenpersoonshuishouden meer afval produceert dan een
meerpersoonshuishouden. Maar op een dergelijke uitzondering kan wat ons betreft
geen beleid worden gebaseerd.
Verkeer
In de
kadernota lezen we eigenlijk niets over verkeer. Ondertussen maken wij ons
zorgen over de verkeerssituatie, bijvoorbeeld ten aanzien van de fietsoversteek
Weteringweg richting het Diemerbos. Daar zouden naar onze inschatting maatregelen
op hun plaats zijn. Het is daar lastig inschatten voor fietsers of oversteken
veilig kan. Wij vinden dus dat er nu snel moet worden onderzocht of bijvoorbeeld
stoplichten een oplossing kunnen bieden. Dat wil zeggen uiterlijk in 2024 zou
er een veiliger situatie moeten zijn gecreëerd wat ons betreft. Wij overwegen
met één of meer moties te komen op het gebied van verkeersveiligheid.