Jaarstukken
Algemeen
We hebben
ons door een lijvig stuk heen weten te worstelen. Het jaarverslag wordt elk
jaar dikker. We zijn er nu voor het eerst in geslaagd om de 300 pagina’s te
passeren. Sterker de teller blijft dit jaar steken op maar liefst 322
bladzijden. Dan vragen we ons wel af of dit niet anders kan. Misschien iets te
vaak bekruipt je het gevoel passages al eerder gelezen te hebben. Maar
vervelender, soms krijg je de neiging om vergelijkbare passages te onderzoeken
op consistentie. Helaas lukt dat niet altijd. Goede raadsleden echter weten die
neiging op de juiste momenten te onderdrukken. Dat we inmiddels beschikken over
zo’n dik jaarverslag heeft wellicht ook te maken met het feit dat we niet
zelden lezen van wat we in 2024 allemaal van plan zijn te gaan doen (zo
bijvoorbeeld op bladzijde 177 over onze archieven). Dergelijke passages
lijken ons niet geschikt voor een jaarverslag. Die horen thuis in kadernota’s
en begrotingen. De Audit Commissie merkte dat in zijn advies ook op.
Ook dit jaar
hebben we weer een groot positief resultaat geboekt van 4,3 miljoen euro. Voor
een belangrijk deel wel behaald door het feit dat we een aantal werkzaamheden
helaas niet hebben kunnen uitvoeren. We zijn het met het College eens dat er
dit jaar zeker mooie mijlpalen zijn bereikt. Zo kon de vernieuwde Omval met
Bibliotheek worden geopend. De Spooronderdoorgang werd opengesteld. De Brede
School op Holland Park kon in gebruik worden genomen. Er werd hard gewerkt aan
de realisatie van nieuwe woningen en aan verduurzaming van onze gemeente. Zaken
waar we als VVD blij mee zijn. Ook willen we hier zeker nog even in positieve
zin genoemd hebben de extra BOA’s en de voortgaande aanpak van de ondermijnende
criminaliteit middels Scheerlicht.
Er werd het
afgelopen jaar ook flink aandacht besteed aan het armoedebeleid. Zo was er de
armoedemonitor. Die heeft wel duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om het
armoedebeleid opnieuw tegen het licht te houden. Hetgeen dit jaar dan ook op
stapel staat. Uit de monitor bleek onder meer dat het besteedbaar inkomen van een
categorie gezinnen, met een inkomen van net iets onder de 130% van het sociaal
minimum, hoger te liggen dan het besteedbaar inkomen van een
vergelijkbare categorie van gezinnen, met een inkomen van meer dan 130%
van het sociaal minimum. Dat is in een tijd, waarin parttime werken bijna de
norm is geworden, natuurlijk niet houdbaar. We hebben een lappendeken aan
regelingen weten op te tuigen waardoor het zicht, op wat redelijk en
rechtvaardig is, is verdwenen. De andere kant. We hebben als gemeente er ongetwijfeld
aan kunnen bijgedragen de bestaanszekerheid, door de bank genomen te
verbeteren. En dat hebben we veelal kunnen doen door de diverse fondsen die ons
door de Rijksoverheid ter beschikking zijn gesteld.
En dan
verder nog wat opmerkingen en vragen aan het College.
We lezen dat
geplande werkzaamheden, die in 2023 niet konden worden uitgevoerd, wellicht in
2024 wel opgepakt gaan worden. Personeelstekort is nog steeds een belangrijk
gegeven. Omdat het gaat om behoorlijk veel werkzaamheden en wellicht ook om
werkzaamheden, die al voor 2023 speelden, lijkt een mid-time review een goed
idee. Hiermee kan de raad dan beter zicht houden op de stand van zaken. We
nemen aan dat we de review nog net voor, of anders snel na, het reces tegemoet
kunnen zien.
Over jeugdzorg
Er lijkt nu
een relatief kleine meevaller te zijn ten aanzien van de kosten voor de
jeugdhulp. 310.000 euro van het toegekende budget hoefde niet te worden besteed.
Echter de
prestatie-indicator 3.3.6 op bladzijde 31 laat zien dat het percentage
jeugdigen met jeugdhulp blijkbaar met bijna 1%.punt binnen 1 jaar tijd stijgt. Dat lijkt ons een
uiterst zorgwekkende indicator. Als een dergelijk stijging doorzet dan staat
ons nog heel wat te wachten op dit gebied. Hoe kijkt de wethouder inmiddels aan
tegen de ontwikkelingen op Rijksniveau die ons zouden moeten helpen om de
kosten in bedwang te houden?
Maar het
gaat natuurlijk niet alleen om geld. We moeten ons ook afvragen hoe het met het
onze jeugd is gesteld. Een beeld dat dan opvalt via onze Prestatie Indicatoren
is dat het aantal achterstandsleerlingen tussen de 4 en de 12 jaar zorgwekkend
veel groter is dan verwacht (begroot 5,5%, realisatie 14%).
Over
wonen en zorg
We lezen op
blz 25 dat alleenstaanden maar één jaar gebruik kunnen maken van een
passantenpension, terwijl gezinnen daar twee jaar gebruik van kunnen maken. We
hebben gezocht naar de ratio achter dit onderscheid maar niet kunnen vinden. We
horen graag hoe het College hier naar kijkt.
Over de
Leefomgeving en verkeer
Op bladzijde
88 lezen we over enorm stijgende kosten voor het groenonderhoud en over de
kostenstijgingen van het wegenonderhoud. Dat zijn zorgelijke ontwikkelingen.
Dat vindt vast niet alleen de VVD. De redenen zijn ons bekend. Extra zorgelijk
wordt het wanneer alsmaar uitgesteld onderhoud gaat leiden tot schade aan
bijvoorbeeld riolen en overdreven verzakkingen. En dus tot verdere
kostenstijging. Misschien wel onnodige kostenstijgingen. Dat is bijvoorbeeld
aan de hand in Diemen Noord. In hoeverre ziet de wethouder kansen om daarin bij
te sturen?
Over
parkeren lezen we op bladzijde 103 bij punt 1.1.2 dat de parkeerdruk gemeten in
Diemen Noord in de omgeving Zeezicht niet boven de 85% kwam, ondanks het feit
dat er volgens bewoners grote parkeerproblemen zijn in dat gebied. Wij begrepen
inmiddels dat het hier gaat om metingen overdag, conform ons beleid, en dat de parkeerproblemen
zich met name voordoen in de avonduren en ’s nachts. Is de wethouder bereid om
het beleid in deze nog eens tegen het licht te houden? Dat lijkt ons zeker
nodig, want wij horen inmiddels ook steeds vaker gemor, met name in Diemen
Noord, over weer nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen, die
parkeerplaatsen innemen. Daar waar tegelijkertijd ook wordt geconstateerd dat
ietsje verderop parkeerplaatsen voor het opladen van auto’s maar mondjesmaat
worden benut.
We vinden
het jammer dat het in 2023 nog niet is gelukt om een nieuwe mobiliteitsvisie voor
Diemen te realiseren. Naar ons idee speelt er veel op het gebied van verkeer en
vervoer. Een en ander is inmiddels gelukkig in gang, leidend tot een visie
ergens begin 2025.
Tenslotte
Op bladzijde 177 lezen het verontrustende verhaal over het programma “Informatiehuishouding op orde (IHOO)”. Het op orde brengen van onze archieven is, zo begrijpen wij, door DUO+, inmiddels ondergebracht in het veelomvattend programma. Daar kunnen we het voor nu bij laten. Vorige week bij de begrotingsbehandeling 2023 DUO+ spraken we hier al over.
Geschrokken
zijn we ook, net als de andere fracties denken wij, van de indicatoren op
bladzijde 183 ten aanzien van verzuim, personeelsverloop en vacatures. In 2023
was het verzuim nog hoger dan dat van 2022. Het steeg naar 8,7%. Ook het
personeelsverloop was hoger met maar liefst 27,83%. En beide dus veel hoger dan
in de begroting 2023. Hopelijk keert het tij in 2024.
Tot zover.