Jaarstukken 2024

Op doonderdag 12 juni besprak de gemeenteraad de jaarstukken van 2024. Hieronder volgt de bijdrage van de Diemense VVD

Jaarstukken 2024

We kijken terug op het jaar 2024. We bedanken het college voor de antwoorden op onze technische vragen. Uiteraard kunnen we niet reageren op elk punt uit de jaarstukken. We pikken de voor ons opvallende dingen uit.

Aanbiedingsbrief

Hierin is te lezen dat we over 2024 een positief resultaat hebben geboekt van 4,1 miljoen euro. Ook te danken aan meevallers in de bijdrage van het Rijk. Het is een goed resultaat. Er wordt niet zelden  gezegd dat er steeds meer taken richting de gemeente worden geschoven en dat de gemeenten daar financieel niet voor zouden worden gecompenseerd. Volgens de VVD valt dat gezien de afgelopen 10 jaar allerzins mee. We horen graag van de wethouder hoe hij hier naar kijkt.

Het is goed om te lezen dat zo goed als alle geplande werkzaamheden zijn uitgevoerd. En dat ondanks een hoog ziekteverzuim. De 4.1 miljoen wordt geheel toegevoegd aan de Algemene reserve vanwege de onzekere financiële toekomst. We vragen ons wel af wat op dit moment reële alternatieve bestedingen zouden kunnen zijn van de 4,1 miljoen. Kan de wethouder hier iets over zeggen?

In de aanbiedingsbrief lezen we verder onder meer over de kostenoverschrijding van 9 ton m.b.t de opvang van statushouders in het VIA-hotel. Wij vinden het sportief dat deze tegenvaller hier al zo expliciet wordt genoemd. Dat had misschien niet gehoeven.

Waar staan we op financieel gebied

Belangrijke opmerking hierbij is dat van de 4,1 miljoen er ruim 1 miljoen wordt overgeheveld naar 2025 vanwege het feit dat niet alle geplande werkzaamheden voor 2024 geheel konden worden uitgevoerd in 2024. Maar een resterend bedrag van zo’n 3 miljoen is voor Diemen nog altijd een goed resultaat.

Sociaal

Op blz 11 lezen we dat de uitgaven voor jeugdzorg 400.000 euro lager zijn dan verwacht. Een dergelijke financiële meevaller op het gebied van jeugdzorg hebben we de afgelopen jaren niet vaak gezien.

We lezen op blz 44 dat er in Diemen relatief veel mensen uit de bijstand uitstromen naar werk. Maar dan kan het College toch niet tevreden zijn dat, in plaats van een uitstroom van 60 mensen zoals begroot voor 2024, er maar 40 mensen zijn uitgestroomd naar werk (blz 27). Dat is zelfs minder dan vorig jaar. En dat terwijl er ook nog eens meer bijstandsontvangers zijn dan vorig jaar. Graag horen wij hier nog een reactie op van de wethouder.

Veiligheid

De bijdrage aan de Veiligheidsregio moest in 2024 structureel worden verhoogd. Niet heel verwonderlijk gezien de spanningen, explosies en demonstraties in de regio gedurende de laatste jaren. De VVD is blij met de deelname aan het programma Preventie met Gezag. Wij vinden het uiteraard heel belangrijk dat jonge mensen ver weg blijven van de ondermijnende criminaliteit. Ook zijn we blij met de uitbreiding van het handhavingsteam met een extra BOA. En, het zal niet verbazen, met het stimuleren door de gemeente van camerabeveiliging bij bedrijven.

Inkomen en armoede

Wij denken dat het jongerenpunt kan bijdragen bij het vinden van werk door jongeren. Het betreft nog slechts een pilot. Kan de wethouder al een tipje van de sluier oplichten over de gang van zaken en of er een vervolg in het verschiet licht?

De VVD vindt het nog steeds niet goed te begrijpen dat de Stadspas voor ouderen, die een beperkt inkomen hebben net boven de 130 procent van het sociaal minimum, wordt afgeschaft. Des te meer nu we zien dat in 2024 maar liefst 1 miljoen euro minder is uitgegeven aan armoedebeleid dan is begroot. En er bovendien 153.000 euro, die wel is begroot voor de Stadspas, niet is uitgegeven. Een meevaller van 153.000 euro, die misschien wel structureel is van aard. We hebben het al vaker gezegd, door ook hier de knip te leggen bij 130 procent van het sociaal minimum, wordt het wel erg onaangenaam om als oudere een inkomen te hebben van 135 of 140 procent van het sociaal minimum. De VVD vindt, dat de grens voor het recht op een stadspas, dient te worden gelegd bij het inkomen dat hoort bij bijvoorbeeld het minimum loon (voor een volledige werkweek). Heel veel mensen met een dergelijk inkomen hebben het in deze tijd financieel ook niet gemakkelijk.

Voor de VVD is de Stadspas altijd een instrument geweest ter bevordering van de participatie. Maar daarmee ook van de gezondheid van ouderen. Zo horen wij regelmatig ontevreden geluiden van ouderen die de toegangsprijs van 6 euro, voor vaak maar een half uurtje zwemmen, te hoog vinden en afhaken.

Uiteraard zijn we blij met het structureel borgen van het werken met ervaringsdeskundigen binnen het armoedebeleid.

Vrije tijd

Positief punt die de VVD ook genoemd wil hebben is de grote toename van 16% t.o.v. 2023 van het aantal betalende bezoekers van de Omval.

Onderwijs

Gebiedsontwikkeling

Het is goed om te constateren dat de nieuwe omgevingswet inmiddels is ingevoerd. Wij hebben daar betrekkelijk weinig over gehoord. Redelijk recent was er wel een thema bijeenkomst over dit onderwerp. We horen graag van de wethouder, heel kort, hoe hij nu aankijkt tegen de gang van zaken bij de invoering van deze wet gedurende het afgelopen jaar. Met name over het gebruik van het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). Vooraf waren er veel twijfels over een soepele invoering.

Leefomgeving en klimaat

Een heel belangrijk onderwerp wat ons betreft. Er is veel gebeurd, met name ook op het gebied van de energietransitie. Het programma voor van het gas af krijgt steeds meer gestalte.

Verkeer

Helaas zag de mobiliteitsvisie in 2024 nog niet het licht. Maar binnenkort zal deze dan toch ter bespreking voorliggen bij de Raad.

Ook het proces van concessieverlening richting het GVB is weerbarstig gebleken. En de concessie zal niet zoals gesteld op blz 96 ingaan medio 2025 maar pas medio 2026.

En helaas is de aanpassing van de fietsoversteek op de Weteringweg nog niet gerealiseerd in 2024. Maar gelukkig staat de aanpassing nog voor dit jaar op de planning.

Over het concept accountantsverslag 2024

We hebben nog een paar vragen aan het College over het accountantsverslag.

Tot onze verbazing lezen we op blz 20 over grip op lasten WMO en Jeugdzorg dat de accountant adviseert in te zetten op contractbeheer. Een flink aantal jaren geleden, nog tijdens de vorige collegeperiode,  maakten we al opmerkingen over het feit dat slechts een parttime contactmanager (voor ik dacht 0,3 fte voor Diemen, Ouder Amstel en Uithoorn) zou worden aangesteld om de oplopende kosten van de jeugdzorg te beheersen. Deze opmerkingen zijn opgepakt door het college en er werd een fulltime contract manager opgenomen in de begroting voor de jeugdzorg voor alleen de gemeente  Diemen. We vragen ons nu af wat de status is van het contractmanagement met name op het gebied van de jeugdzorg. Graag horen wij ook hier een reactie van de wethouder.

Op blz  19 lezen we over een score c.q. rapportcijfer voor Diemen die gehanteerd wordt bij de bepaling van de financiële positie gerelateerd aan een landelijke benchmark. Het blijkt dat het rapportcijfer in 2023 is gedaald t.o.v. 2022 van een 8 naar een 6. Hoe reageert de wethouder hierop? En waarom is er nog geen score voor 2024 vermeld?