Bespreking Mobiliteitsviesie 2040

Op 26 juni besprak de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie 2040. Hierachter volgt de bijdrage van de Diemense VVD

Mobiliteitsvisie Diemen

 

Eindelijk bespreken wij de mobiliteitsvisie. Een belangrijk onderwerp waarvan wij merken dat dit veel leeft bij de inwoners in Diemen. Al in 2022, het eerste jaar van deze raadsperiode, werd de visie aangekondigd. Afgelopen jaren zijn er veel nieuwe ontwikkelingen langs gekomen die invloed hebben op onze leefomgeving en mobiliteit. Denk aan veel meer en verschillende soorten verkeersdeelnemers. De verkeersveiligheid staat onder druk. Daarbij is er ook de wens om duurzamer te reizen.

 

Via technische vragen hebben wij gelezen wat de opdracht is die is gegeven voor het opstellen van een mobiliteitsvisie. Ik vraag de wethouder of hij kaders of hij andere specificaties heeft gegeven bij het verlenen van de opdracht? Bij het lezen van het stuk lezen wij vooral een uiteenzetting van de ontwikkeling en trends in mobiliteit. De ontwikkelingen worden erkend en dienen als die mijlpalen voor Diemen de komende jaren. Het college wil zich met de visie inzetten voor een toegankelijk, duurzaam en verbonden Diemen.

 

De Diemense VVD is geen voorstander van overal 30 km/h instellen. Wel vinden wij dat het verkeer in Diemen veiliger kan. En wij geloven dat het instellen van 30 km/u voor auto’s hieraan kan bijdragen. Wij vinden dat er goed gekeken moet worden naar hoe en waar dit georganiseerd wordt. Op sommige plekken is het juist een veilige optie om 50 km/u te rijden, op sommige plekken kan 30 km/u juist bijdragen aan een veiligere situatie. Een 50 km/u weg heeft een belangrijke verkeersfunctie, niet alleen voor de afwikkeling van het verkeer maar ook voor nood- en hulpdiensten. Het plaatselijk verlagen van de snelheid kan deze functies beïnvloeden. Er moet integraal gekeken worden naar de weg en omliggende wijk, want het gaat niet alleen om een lagere snelheid, maar ook het goed kunnen blijven bereiken van de verschillende functies in de wijk. Voorbeelden uit andere steden laten ook zien dat een keuze gemaakt kan worden om op delen van een 50 km/h weg 30 km/h in te stellen, bijvoorbeeld ter hoogte van een school of winkelcentrum. Daarnaast moet de maximumsnelheid passen in het wegbeeld, bijvoorbeeld met klinkers en drempels. Het is belangrijk dat het voor weggebruikers direct duidelijk is dat de snelheid moet worden aangepast. Aanpassingen in de inrichting  (zoals duidelijke markeringen en klinkers), zijn daarom belangrijk om de gewenste snelheid ook daadwerkelijk te realiseren. Wil de wethouder ook de weginrichting aanpassen als er 30 km/u wordt ingesteld? Of wil hij alleen een bord plaatsen?

 

Voor meer verkeersveiligheid vinden wij handhaving ook erg belangrijk. Hoe wil de wethouder omgaan met handhaving in het verkeer? Is hij het met ons eens dat het nodig is ook te handhaven op de snelheid in het verkeer? Zowel voor 50 als 30 km/u. In eerdere antwoorden op schriftelijke vragen van mijn fractie kwam niet echt het beeld dat Diemen probeert om de inzet van flitspalen op 30 km wegen te regelen. Gaat dat nu wel gebeuren? En Hoe kijkt de wethouder naar de inzet van de focusflitser die kijkt naar het gebruik van de telefoon in het verkeer, de flexflitser, die wij af en toe al zien in Diemen, of apparaten waarmee op geluid van verkeer kan worden gecontroleerd? Wordt dit nu al ingezet in Diemen? Wil hij deze middelen meenemen bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma? Diemen kent plekken die als onveilig worden ervaren door haar inwoners. Een voorbeeld van een plek waar ik vanavond aandacht voor wil vragen is de schoolomgeving. Dit is een plek die als onveilig kan worden ervaren. Wij willen de wethouder vragen of hij bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma specifiek ook in gesprek wil gaan met de scholen en leerlingen in Diemen?

 

Een ander voorstel uit de mobiliteitsvisie is het verwijderen van parkeerplekken en deze te vervangen door speelplekken of groen. Wij vinden het een interessant idee om te kijken naar een andere invulling van parkeerplekken als daar aanleiding toe is. Een speelplek zo groot als een parkeerplek lijkt ons wat klein. Hoe veilig is het om te spelen tussen de geparkeerde auto’s? Wij zien en horen een behoefte om meer fietsparkeerplekken te realiseren of wijken te vergroenen. Daar zien wij grote toegevoegde waarde. Dit sluit mooi aan bij de ambitie uit de visie voor duurzaamheid en duurzame mobiliteit. Kent de wethouder bijvoorbeeld de fietsvlonders, waarbij tijdelijk een parkeerplek wordt vervangen door fietsparkeerplekken, en na enkele maanden bekeken wordt of dit structureel moet worden? Wil hij dit meenemen bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma?

 

Daarbij moeten wij niet vergeten dat de parkeerdruk op sommige plekken, zoals het centrum en Noord, hoog is. Wat gaat het college doen om die parkeerdruk te beperken? Ook moeten wij rekening houden dat waar nu de parkeerdruk nog laag is dit altijd kan veranderen. Bijvoorbeeld met het aantal woningen dat nog wordt gebouwd in Diemen. Zeker met de huidige hoge kosten van het openbaar vervoer en deelvervoer, is voor een deel van de inwoners van Diemen de auto (naast de fiets voor kortere afstanden) de enige mobiliteitsoptie en zou het mogelijk moeten zijn om deze in de buurt van je huis te kunnen parkeren. Ook moeten wij niet vergeten dat veel mensen, bijv. gezinnen, de auto nodig hebben voor werk, sport, zorgtaken. Het moet niet zo zijn dat er minder ruimte is voor de auto en er geen passend en werkend alternatief is.

 

Er is veel aandacht voor fietsen en wandelen in de visie. Daar worden wij blij van. Daar ligt de behoefte ook van mensen. Een mooi voorbeeld is de voorgestelde fietsbrug tussen de Sniep en Diemen Zuid. Dat kan een toegevoegde waarde zijn voor mensen in Diemen. Wanneer kunnen wij dit onderwerp terug verwachten in de raad?

 

Op basis van het debat vanavond overwegen wij op een aantal punten een motie of amendement in te brengen over twee weken.