Informatieve
Raad 7 maart 2024
Regioraadsvergadering
van 5 maart 2024
De griffie heeft
ons verzocht om kort verslag te doen van de regioraadsvergadering van afgelopen
dinsdag.
Dus bij
deze. Opvallend was het aantal insprekers. Er hadden zich 20 mensen hiervoor
aangemeld. Uiteindelijk zijn er 15 personen komen opdagen. Het merendeel ging
over het ontwerp programma van eisen voor de nieuwe concessie. En hier weer een
groot deel van ging over de ontvlechting van metrolijnen, en in het bijzonder
over Metrolijn 53.
Naast het
PvE stonden ook andere onderwerpen op de begroting.
· Zo werd opnieuw besloten om ook dit
jaar een gratis kaartjes actie te organiseren. Er wordt hiertoe nog bekeken in
hoeverre nu ook gemeentes een rol kunnen spelen bij de verspreiding.
· Er is een motie ingediend om een
instructiefilmpje te laten maken voor chauffeurs over hoe te handelen bij
vervoer van gehandicapten, met name het in- en uitstappen. De motie werd
teruggetrokken na een toezegging van het DB om het filmpje sowieso te laten
maken. Het DB gaf daarbij aan wel een financiële dekking te weten.
· Er is gesproken over het verhogen van
de sociale veiligheid. Dit door:
1.
te onderzoeken in hoeverre de sociale
veiligheid een factor is bij de overweging geen gebruik te maken van het OV
2.
het
bewerkstelligen van een grotere meldingsbereidheid ingeval van incidenten
3.
een
beleidskader sociale veiligheid vast te stellen
· De verordening adviescommissies OV-concessies
is gewijzigd vastgesteld. Dit houdt onder meer in dat de adviescommissies van
Amsterdam, Diemen en OuderAmstel worden samengevoegd.
· Er werd gesproken over de nieuwe EBS
concessie en de verbeteringen van het OV in Zaanstreek Waterland. Stapje voor
stapje wordt het beter. Uitdaging is om in september de volledige, binnen de
concessie afgesproken, dienstregeling te kunnen laten rijden.
· Er is gesproken over hoe om te gaan met
de resterende gelden afkomstig van de motie Bikker. Het gaat hier om 32 miljoen
structureel. Deze gelden zijn bedoeld om verschraling van het OV te voorkomen.
Dan over
het PvE
De intentie
van het agendapunt was om wensen en bedenkingen t.a.v. het ontwerp PvE kenbaar
te maken richting het DB. Want uiteindelijk is het het DB dat de concessie zal
vaststellen.
Wij kregen
als tweede spreker het woord, de spreektijd was 3 minuten. Net aan voldoende.
De uitgesproken tekst hebben wij reeds per mail aan de Raad doen toekomen.
Naast onze
inbreng werden onder meer de volgende punten ingebracht.
· Waar van toepassing de maximale
afstand tot haltes terugbrengen van 800 naar 400 meter. En uitgaan van de
daadwerkelijk loopafstand in plaats van een hemelsbrede afstand. Dat kan nogal
schelen.
· De toegankelijkheid van het OV voor
gehandicapten c.q. mensen met een beperking kreeg de nodige aandacht
· Een uitgebreide discussie tussen
Amsterdamse Raadleden over de vraag of de ontvlechting van lijn 53 nu al dan
niet definitief van de baan is.
· De vele defecten van liften en
roltrappen, alsmede de doorlooptijd van reparaties.
Belangrijke
reactie van de voorzitter van het DB op de inbreng.
· In de ontwerp concessie wordt
enerzijds rekening gehouden met de schaarste aan personeel. Dat speelt in ieder
geval op de korte en middellange termijn. Zeg maar de eerste 3 jaren van de
concessie. Zo wordt alleen nachtvervoer afgesproken voor de weekends. En
anderzijds kent het ontwerp ook de nodige ambitie. Zoals de mogelijke verhoging
van frequenties van de metro na het ontvlechting.
· De Metro 53 knip wordt voorlopig niet
doorgevoerd. Ten aanzien van de ontvlechting worden alle opties opengehouden en
onderzocht. Het zou zo maar kunnen zijn dat uiteindelijk de lijnen 50 en 54
worden gecombineerd in plaats van de lijnen 50 en 53.
Programma van eisen concessie OV Amsterdam
2025-2036, inbreng VVD
Dank zij de
Ouderen Partij Diemen en de VVD kunnen wij als Raad nog spreken over het
Programma van Eisen voor de nieuwe concessie m.b.t. het OV in Amsterdam. En
daarbij onze input leveren richting het College. Waarbij inmiddels een concept
reactienota van het College op het Programma van Eisen als basis kan
dienen. Wat ons betreft had het College hierin meer initiatiefrijk kunnen
opereren. Nu moest behoorlijk worden geïmproviseerd om een en ander nog op de
agenda van de Raad te krijgen.
Afgelopen
dinsdag hebben wij als regioraadsleden dus onze input kunnen geven op het ontwerp
programma van eisen tijdens de regioraadsvergadering. Het ontwerp stond
geagendeerd met de vraag aan de regioraad om wensen en bedenkingen mee te geven
aan het DB. Verschillende raadsleden hebben Wim Advocaat en mijn persoon van
wensen en bedenkingen voorzien om in te brengen, aanvullend op hetgeen al in de
conceptreactie was verwoord.
Belangrijke reactie
van de voorzitter van het DB betrof het feit dat er hoogstwaarschijnlijk
ontvlecht moet worden om metro’s vaker te kunnen laten rijden door de
tunnelbuis naar- en van het Centraal Station. Maar dat er nog niet vaststaat
hoe de ontvlechting gaat geschieden. Alle opties zijn nog open. Ook een
samenvoeging van de lijnen 50 en 54. Hetgeen zou inhouden dat in plaats van de
Gaasperplaslijn de Geinlijn zou rijden naar de Isolatorweg in plaats van naar het
Centraal Station. Onze fractie is tevreden met de toezegging van het DB om een
en ander nader te onderzoeken.
De fractie
van de VVD kan verder kort zijn. Wij kunnen meegaan met hetgeen in de
reactiebrief van het College is verwoord, aangevuld met hetgeen de diverse
raadsleden ons hebben meegegeven voor de regioraadsvergadering.