Bericht uit de vervoersregio

Op dinsdag 5 juli was de laatste vergadering van de regioraad, voorafgaande aan het zomerreces, van de vervoersregio Amsterdam.

Vervoersregio vergadering 5 juli 2017

Na een kennismakingsrondje werd een nieuw dagelijks bestuur gekozen bestaande uit Melanie van der Horst, wethouder in Amsterdam, Marja Ruigrok, wethouder in Haarlemmermeer en Gerard Slegers, wethouder in Zaandam. Melanie van der Horst is gekozen tot voorzitter. En er werd een interim secretaris directeur gekozen. Dat is geworden mevrouw  Alexandra van Olst.

Er is ook heel lang gesproken over het voornemen van het kabinet om de corona steun aan openbaar vervoerders in 2023 niet voort te zetten. Dit ondanks het feit dat het aantal reizigers nog lang niet op het peil is van voor de coronacrisis. Aan een inkrimping van de dienstregeling of aan het sterk verhogen van de van de ritprijzen lijkt dan niet te ontkomen. Een motie om samen met andere  getroffen vervoerders in het land, in gesprekken met het Rijk, stevig in te zetten op het voorkomen van verschraling van het OV-aanbod, werd unaniem, of in ieder geval vrijwel unaniem, aangenomen.

Uiteindelijk is het Rijk gekomen met een transitieregeling, die voorziet in een garantiestelling voor al het openbaar vervoer in Nederland van maximaal 150 miljoen. Het bestuur van de vervoersregio geeft aan dit verre van voldoende te vinden en beraadt zich verder.

In Zaanstreek Waterland zal de firma EBS per 10 december 2023 het openbaar vervoer gaan verzorgen. Daarmee verliest Connexxtion zijn concessie. EBS zal vanaf het begin gaan rijden met Zero Emissie bussen.

Tenslotte zijn de jaarstukken 2021 vastgesteld. Is een eerste bestuursrapportage 2022 vastgesteld, alsmede de begrotingswijzigingen 2022. En er is ingestemd met een beleidsarme ontwerpbegroting  en een concept uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Een en ander op advies van de Rekenkamer en verwoord door de heer Advocaat.