Herinrichting Omval

Besluitvormende raad 24-11-2022, extra kredietaanvraag huisvesting OBA in De Omval.

Geachte Voorzitter,

Vanavond ligt ter besluitvorming voor de extra kredietaanvraag voor het project huisvesting OBA in De Omval.

We hebben er in de informatieve raadsvergadering van 10 november al veel over gezegd. Het is een blamage voor dit college en voor deze ervaren wethouder. Terecht heeft hij dan ook een vlucht naar voren genomen en zijn excuses aangeboden.

We horen het woord excuus veel de laatste tijd, over allerlei onderwerpen. Zo ook hier, maar wat heeft de inwoner van Diemen daaraan als het water financieel tot de lippen staat? Die inwoner mag en moet ervan uit kunnen gaan dat zorgvuldig met de gemeentelijke middelen wordt omgegaan en dat het bestuur dit verantwoord doet en verantwoordelijkheid neemt en draagt.

Het is goed te constateren dat de raadsvoordracht tussen de Informatieve raad van 10 november en nu is aangepast. Overigens is voor de argeloze lezer niet helder wat er is gewijzigd. Hier moet toch wat op gevonden worden, zodat dit transparant is en duidelijke dat er aanvankelijk een andere versie voorlag. We zouden het op prijs stellen als het college daar naar kan kijken. Kan de wethouder dat toezeggen?

Het college van B&W behoort de raad juist en volledig te informeren. Raadsvoordrachten en onderliggende stukken dienen precies en zorgvuldig te zijn opgesteld. Dat blijkt hier niet te zijn gebeurd. Een simpel sorry zeggen is wat ons betreft dan niet genoeg. We dienen daar als raad een oordeel over te geven. De fractie van de Diemense VVD dient daartoe dan ook samen met de Onafhankelijke Partij een motie van treurnis in. Het is treurig dat het zo is gelopen en dit moet echt anders.

Het college, de wethouder wil de gang van zaken grondig onderzoeken en gaf aan lessen te willen leren. Tijdens de behandeling in de informatieve raadsvergadering van 10 november gaf de wethouder aan dit onderzoek door de eigen organisatie te willen laten uitvoeren. Dit geeft ons onvoldoende vertrouwen. Het heeft toch teveel weg van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Dit is niet goed en wij hebben dan ook samen met de Ouderen Partij op dinsdag 22 november een motie laten publiceren waarin we pleiten voor een onafhankelijk onderzoek. De fractie van GroenLinks stelt op woensdag 23 november aan het begin van de dag Technische vragen.

Aan het einde van die dag blijkt uit de beantwoording van die vragen door de Gemeente Secretaris dat een extern onderzoeker een onderzoek zal gaan uitvoeren, waarbij de burgemeester de bestuurlijk begeleider zal zijn. De start van dat onderzoek zal direct na de afronding van de verbouwing van De Omval zijn, met oplevering van het rapport in het tweede kwartaal 2023.

Het is niet gebruikelijk dat de Gemeente Secretaris technische vragen beantwoord, dus we horen graag van de wethouder of hij hier ook als bestuurder achter staat.

Ook hier lijkt de wethouder en de coalitie een vlucht naar voren te nemen. Dat siert! Vraag is dan nog wel hoe wij hier als raad in worden betrokken, bij de opdracht verlening, tussentijds en bij de eindrapportage? Dat zijn voor ons belangrijke vragen waar we een antwoord op willen vanavond.

Het extra krediet zal er komen. Diemen mag niet de dupe worden van deze bestuurlijke fouten. De Omval is voor Diemen een belangrijk gebouw met belangrijke functies voor ons dorp. De verbouwing moet kunnen worden afgerond.

Misschien moet deze coalitie ook meer serieus luisteren als wij als oppositiepartij inbreng geven. Zo hebben we op 18 februari 2021 in het debat over de toen voorliggende krediet verlening al aangegeven dat het risicovol was om van start te gaan met het project gezien de capaciteitsproblemen. Helaas had de wethouder ons toen overtuigd om wel van start te gaan. Ten onrechte blijkt nu.

Het belangrijkste is dat we van dit debacle leren. Wat is er mis gegaan en hoe voorkomen we dat het nogmaals gebeurt.

Tot zover.

Bert Timmer, fractievoorzitter Diemense VVD