Meerjarenbeleidsplan Integrale Veiligheid

Op 26 januari heeft de Diemense gemeenteraad gesproken over het veiligheidsplan in Diemen. De Diemense VVD stemde in met het plan. Op verzoek van de VVD heeft de burgemeester aangegeven: - extra / nieuwe indicatoren te ontwikkelen voor het programma veiligheid 2024; - het melden van veiligheidssituaties in Diemen via de website toegankelijker en eenvoudiger te maken; - waardering over te (blijven) brengen namens de raad en het college van B&W richting alle hulpdiensten in Diemen.

Betoog VVD over het veiligheidsplan van 26 januari 2023

Vorige week heeft de fractie van de Diemense VVD al een reactie kunnen geven op het plan. Wij hebben bij het lezen van het plan gekeken naar meetbare doelen, activiteiten. Vorige week vroeg de inspreker hier ook naar. Ik ben van mening dat het niet sterk is dat er een voorstel ligt waarin doelen of indicatoren ontbreken, hierbij laat ik de streefwaarde er nog even buiten. In de programmabegroting 2023 zijn wel enkele indicatoren opgenomen. Ik vraag de portefeuillehouder: Hoe kunnen we dit volgen? Wij denken natuurlijk mee met de portefeuillehouder en doen ook een voorstel, in overleg met de inwoners van Diemen. En denken aan:

•           Het aantal fte voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte
  •           Het aantal jongeren dat voor een delict voor de rechter komt
  •           Aantal overlast gevende personen
  •           Aantal (vuur/steek/etc.) wapens in beslag genomen
  •           Hoeveel preventieve bijeenkomsten zijn er per wijk;
  •           Hoe vaak is de buurtapp gedownload;
  •          Hoe vaak is gereageerd op onveilige situaties, bv kapotte lampen;
  •         Hoe vaak worden de mobiele camera’s in wijken ingezet.

Wij vragen de portefeuillehouder te kijken naar aanvullende indicatoren. Bent u bereid dit te doen? Kan dit worden meegenomen in het uitvoeringsplan wat wij in het voorjaar gaan bespreken?

Dat brengt ons ertoe om een drietal moties te willen indienen. Hierbij een korte inleiding van de moties.

1      Betrekken van inwoners bij een veiliger Diemen

Wij hebben een open blik ten aanzien van instrumenten voor meer veiligheid en gebruik in samenhang met elkaar.  Ook samenwerking helpt. Niet alleen samenwerking in de regio. De Diemense VVD gelooft in het betrekken van inwoners. Het samen doen. Zoals wij eerder hebben gedeeld, maar ook de inspreker tijdens de informatieve raad, denken wij aan het betrekken van inwoners bij veiligheidsmaatregelen zoals verlichting, inrichting van de openbare ruimte en mogelijke locatie voor cameratoezicht kunnen doen. Op dit moment kan er via de website van de gemeente contact worden gelegd.  Wij hebben hier ook naar gekeken. Dit is omslachtig, niet eenvoudig en toegankelijk. Het vereist zoekwerk, naar beneden scrollen en zeker vijf klikken. Daarnaast dient er ingelogd te worden. De tekst die bij de pagina staat is erg algemeen, vaag en gericht op schade of afval in de openbare ruimte. Als je überhaupt de pagina vindt is het niet duidelijk dat je hier als inwoner terecht kan met ideeën voor een veiliger Diemen.  Onze motie roept daarom op dat inwoners door middel van een eenvoudige en digitale procedure mogelijke locaties voor veiligheidsmaatregelen zoals verlichting, inrichting van de openbare ruimte en mogelijke locatie voor cameratoezicht kunnen delen met de gemeente. Dit betekent wat ons betreft niet een wildgroei lantaarnpalen of andere veiligheidsmaatregelen. De inbreng van de inwoners wordt gewogen door de gemeente. Dit betekent wel samen met inwoners en de kennis van inwoners inzetten voor een nog veiliger Diemen.

2      Evaluatie wijkagenten

Wij zien in het veiligheidsplan veel aandacht voor een wijkgerichte aanpak. Ook vorige week liet de inspreker weten hoe een wijkgerichte aanpak kan werken. Ook zijn wij bekend met het aantal wijkagenten en wijkagenten op thema in Diemen en binnen de eenheid. Blauw op straat vinden wij belangrijk. Dat betekent in verbinding met de wijk, kennis van de wijk en vooral ook in de wijk. In het licht van de groei van Diemen komende jaren vragen wij via een motie naar een analyse en evaluatie van de omvang van de wijkagenten in Diemen. Zodat wij er nog deze periode over kunnen spreken in de gemeenteraad.

3      Waardering van de hulpdiensten in Diemen. Wij hopen dat dit wordt gesteund door de collega’s van de andere fracties.

NB: de moties zijn na meerdere toezeggingen van burgemeester Boog ingetrokken.
NB: gesproken tekst kan afwijken van de publicatie.

Heb je een idee voor een  veiliger Diemen? Dit kan je melden via de website van de gemeentelijke website of app. Je kunt het ons ook laten weten via veerle.voermans@diemen.nl