Over de
Urgentie Conferentie
In 2024
houden allerlei regelingen op die het Openbaar Vervoer door de corona crisis
moesten helpen. Inmiddels zijn er gesprekken gestart met de Rijksoverheid over
hoe in 2024 en verder het OV op een goede manier overeind kan worden gehouden.
Op 16 februari dit jaar werd in dit kader de Urgentieconferentie gehouden.
Tijdens deze conferentie werd in goede samenspraak gekomen tot een inzet voor
het op peil houden van de kwaliteit van het voorzieningen niveau. Er moet nog
veel worden uitgewerkt. Uiteraard ook als het gaat om de financiering van één
en ander.
Personeelstekorten
Duidelijk is
dat ook het OV kampt met grote personeelstekorten. Hierdoor is het
onontkoombaar geworden om frequenties terug te brengen op de diverse lijnen. In
ieder geval voor de komende maanden. Ook is hier en daar al gesuggereerd om
eventueel op de langere termijn hele lijnen op te heffen. In dit kader werd ook
lijn 19 genoemd. We hebben hierover, vanuit Diemen, in de vergadering, onze
zorgen geuit. De voorzitter van het Dagelijks Bestuur kon ons wat dat betreft
wel gerust stellen.
Ten aanzien
van de verminderde frequentie werd een motie aangenomen om te komen tot een
verbeterde communicatie richting de reiziger.
Nieuw
tarievensysteem
De brief
over de uitwerking van opties voor een nieuw tarievensysteem werd positief
ontvangen door de Raad. Ideeën zijn er genoeg. Het sleutelwoord is hier echter
wel tariefdifferentiatie. We hoeven echter niet te verwachten dat het systeem
voor 2025 al in gebruik kan worden genomen.
Doorfietsroutes
Dan werd er
nog een motie aangenomen om te trachten sneller te komen tot de realisatie van
beoogde doorfietsroutes binnen de regio. De veranderde einddatum, zijnde in
2035, werd als te pessimistisch bestempeld.
De
OV-coach
Ook de
voortgangsrapportage OV-coach 2020-2022 kwam aan de orde. De Raad is in deze
gevraagd hier kennis van te nemen. De intentie van de OV-coach is er op gericht
om doelgroepen zoals ouderen en leerlingen uit het bijzonder voortgezet
onderwijs te leren, c.q. het zelfvertrouwen te geven, om op een goede en
zelfstandige manier te reizen met het OV. Bij het onderwerp ontstond enige
discussie over de kosten. Deze lopen op tot zo’n 2.800 euro per persoon voor
naar ik meen 4 lessen.
Gratis
tickets
Tenslotte
kon nog worden gemeld dat de OV-actie met de gratis tickets in de tweede helft
van april van start zal gaan.
Klankbordgroep
concessie Amsterdam
Een tweetal
keer hebben wij inmiddels ook deelgenomen aan de klankbordgroep bijeenkomsten
voor de nieuwe concessie van Amsterdam. Daaruit vond een terugkoppeling plaats
in de Regioraad. Tot nu toe is er slechts gesproken over het proces dat moet
leiden tot de nieuwe concessie en de strategie. En dan met name over WAT
de concessie moet gaan behelzen en niet over HOE dit kan worden
waargemaakt. Duidelijk is wel dat er zo veel mogelijk zal worden getracht om
aansluiting te houden met het bestuursakkoord en het daaruit voortvloeiende
beleidskader.
Volgende
vergadering
De
eerstvolgende regioraad is op 23 mei. Voor geïnteresseerden: de vergadering
begint dan om 19.00 uur i.p.v., zoals gebruikelijk, om 18.30 uur.