Uit de vervoersregio

Op 7 maart vergaderde de regioraad. Hierna volgt een korte samenvatting

Over de Urgentie Conferentie

In 2024 houden allerlei regelingen op die het Openbaar Vervoer door de corona crisis moesten helpen. Inmiddels zijn er gesprekken gestart met de Rijksoverheid over hoe in 2024 en verder het OV op een goede manier overeind kan worden gehouden. Op 16 februari dit jaar werd in dit kader de Urgentieconferentie gehouden. Tijdens deze conferentie werd in goede samenspraak gekomen tot een inzet voor het op peil houden van de kwaliteit van het voorzieningen niveau. Er moet nog veel worden uitgewerkt. Uiteraard ook als het gaat om de financiering van één en ander.

Personeelstekorten

Duidelijk is dat ook het OV kampt met grote personeelstekorten. Hierdoor is het onontkoombaar geworden om frequenties terug te brengen op de diverse lijnen. In ieder geval voor de komende maanden. Ook is hier en daar al gesuggereerd om eventueel op de langere termijn hele lijnen op te heffen. In dit kader werd ook lijn 19 genoemd. We hebben hierover, vanuit Diemen, in de vergadering, onze zorgen geuit. De voorzitter van het Dagelijks Bestuur kon ons wat dat betreft wel gerust stellen.

Ten aanzien van de verminderde frequentie werd een motie aangenomen om te komen tot een verbeterde communicatie richting de reiziger.

Nieuw tarievensysteem

De brief over de uitwerking van opties voor een nieuw tarievensysteem werd positief ontvangen door de Raad. Ideeën zijn er genoeg. Het sleutelwoord is hier echter wel tariefdifferentiatie. We hoeven echter niet te verwachten dat het systeem voor 2025 al in gebruik kan worden genomen.

Doorfietsroutes

Dan werd er nog een motie aangenomen om te trachten sneller te komen tot de realisatie van beoogde doorfietsroutes binnen de regio. De veranderde einddatum, zijnde in 2035, werd als te pessimistisch bestempeld.

De OV-coach

Ook de voortgangsrapportage OV-coach 2020-2022 kwam aan de orde. De Raad is in deze gevraagd hier kennis van te nemen. De intentie van de OV-coach is er op gericht om doelgroepen zoals ouderen en leerlingen uit het bijzonder voortgezet onderwijs te leren, c.q. het zelfvertrouwen te geven, om op een goede en zelfstandige manier te reizen met het OV. Bij het onderwerp ontstond enige discussie over de kosten. Deze lopen op tot zo’n 2.800 euro per persoon voor naar ik meen 4 lessen.

Gratis tickets

Tenslotte kon nog worden gemeld dat de OV-actie met de gratis tickets in de tweede helft van april van start zal gaan.

Klankbordgroep concessie Amsterdam

Een tweetal keer hebben wij inmiddels ook deelgenomen aan de klankbordgroep bijeenkomsten voor de nieuwe concessie van Amsterdam. Daaruit vond een terugkoppeling plaats in de Regioraad. Tot nu toe is er slechts gesproken over het proces dat moet leiden tot de nieuwe concessie en de strategie. En dan met name over WAT de concessie moet gaan behelzen en niet over HOE dit kan worden waargemaakt. Duidelijk is wel dat er zo veel mogelijk zal worden getracht om aansluiting te houden met het bestuursakkoord en het daaruit voortvloeiende beleidskader.

Volgende vergadering

De eerstvolgende regioraad is op 23 mei. Voor geïnteresseerden: de vergadering begint dan om 19.00 uur i.p.v., zoals gebruikelijk, om 18.30 uur.