Betoog van Diemense VVD bij initiatief voorstel Holocaust.

Hieronder de reactie van de VVD op het initiatief voorstel van de Onafhankelijke Partij Diemen en en de Ouderen partij Diemen

Informatieve raad 16-3-2023, agendapunt 3 van de gewijzigde agenda,

Initiatiefvoorstel Holocaust van de fracties Ouderenpartij Diemen en Onafhankelijke Partij Diemen.

Inspreker Eddo Verdoner, Nationaal Coödinator Antisemitisme bestrijding,

Welke activiteiten uit uw werkprogramma zijn relevant voor Diemen?

Voorzitter,

In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal.  (Willem Bilderdijk, 1756/1831, gedicht Voorspellingen in 1811).

Het belang van onderwijs in geschiedenis is bijzonder groot. Zonder onderwijs en kennis hierover, lopen we als samenleving een groot risico om fouten uit het verleden opnieuw te maken.

Het is dan ook terecht dat onze collega’s van de Ouderenpartij Diemen en de Onafhankelijke Partij Diemen hun initiatiefvoorstel de titel geven Tegen het vergeten, Tegen het niet weten. Zij agenderen daarmee een zeer belangrijk onderwerp. Een onderwerp dat zeer serieus moet worden genomen en telkens onze aandacht moet krijgen.

De Diemense VVD is van mening dat elke vorm van discriminatie volstrekt verwerpelijk is en bestreden moet worden. Iedereen is gelijkwaardig ongeacht geslacht, geloof of ras. Iedereen verdient gelijkwaardige kansen. In Diemen zijn we op de goede weg maar we moeten waakzaam blijven en vinger aan de pols houden. Zonder veiligheid geen vrijheid.

De fractie van de Diemense VVD heeft daarom dan ook een aantal vragen technische vragen aan het college gesteld. Voor de beantwoording zeggen we dank. We lezen dat er volgens het Jaarverslag 2021 van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) 24 voorvallen zijn gemeld, waaronder geen meldingen van antisemitisme. Dat is mooi, maar geen reden om achterover te leunen. Dat doet de VVD dan ook in het geheel niet.

Wij merken op dat de Nationaal Coördinator Antisemitisme bestrijding er destijds is gekomen op initiatief van ChristenUnie en de VVD. Zo is in december 2022 in de Tweede Kamer een Initiatiefnota De volgende stap ingediend door de CU en de VVD (Tweede Kamer, zitting 2022/2023, 36272). Aanpak van elke vorm van antisemitisme is dringend nodig.

Het college heeft ons middels Informatie van het College van 27-2-2023 van relevante informatie voorzien. Daar staat beschreven wat we allemaal in Diemen doen rond dit onderwerp en we zien daarin dat hetgeen gevraagd wordt in het initiatief voorstel ruimschoots wordt gedaan in Diemen. Wij zien op dit moment niet, wat het initiatief voorstel daaraan zou toevoegen. Kunnen de initiatiefnemers dat toelichten?

Het is goed dat de Jongerenraad zeer betrokken is bij dit onderwerp en het is belangrijk dat zij input hebben gegeven. Zij geven in hun conclusie aanbevelingen en bieden hulp aan. Hiervan kan goed gebruik worden gemaakt.

De fractie van de Diemense VVD steunt het college bij het ingezette en uitgevoerde beleid hieromtrent en zien geen meerwaarde in het initiatiefvoorstel anders dan dat het onderwerp weer goed onder de aandacht is gebracht. Waakzaamheid en onderricht blijft geboden.

Tot zover.

Bert Timmer, fractievoorzitter Diemense VVD