Betoog bij de Jaarrekening 2022

Op donderdag 22 juni werd de jaarrekening 2022 behandeld in de gemeenteraad. Zie hierachter het door de Diemense VVD gehouden betoog.

Jaarrekening 2022

Algemeen en over de financiële cijfers

We hebben weer een dik boekwerk voor ons liggen. De jaarstukken 2022. De kop van het persbericht luidde: Gemeente boekt goed financieel resultaat in lastige tijden. Een resultaat van 8,2 miljoen positief. Dat zal niet heel vaak zal zijn overtroffen hier in Diemen. Maar een belangrijke kanttekening is op zijn plaats. Veel werkzaamheden die beoogd waren voor 2022  moesten worden doorgeschoven naar 2023.

Kortom als je het geld hebt, maar dat niet uitgeeft, dan houdt je aan het einde van de rit geld over. Maar de manier van boekhouden is dusdanig dat het exploitatie resultaat over 2022 kan worden genoteerd als 8,2 miljoen euro. Een flink deel van het resultaat is verder te danken aan extra gelden van de rijksoverheid. Extra gelden waar in de kwartaalbrieven nog niet eerder mee kon worden gerekend. Wanneer gecorrigeerd wordt voor doorgeschoven werk blijft er evengoed nog een mooi resultaat over van 4,6 miljoen.

Het grootste deel van de toevoegingen aan de reserves vloeien voort uit de actualisatie van de grondexploitatie lezen wij op blz 12. Maar kijken we naar de stukken m.b.t. het meerjarenperspectief grondzaken dan vinden we voor 2022 geen grote mutaties op de reserve grondzaken. Wij stelden daarover technische vragen. Het bleek dat de toevoegingen aan de reserves in 2022 vanuit de grondexploitaties inderdaad niet de grootste waren. Hiermee kan 2022, in dit opzicht, als een soort van uitzondering worden gezien. De grootste toevoeging aan reserves betrof het overschot van maar liefst 3,2 miljoen op de herinrichting van de Oost-West. Dit overschot ging richting de Reserve m.b.t. het Kwaliteitsplan Openbare Ruimte.

We lezen ook dit jaar over een tekort op de exploitatie van de afvalinzameling in 2022 van 207.000 euro. Met als gevolg dat er opnieuw geen dotatie aan de egalisatievoorziening  afvalstoffenheffing kan worden gedaan. Helaas zal een en ander waarschijnlijk leiden tot een hogere afvalstoffenheffing. Wij herinneren eraan dat het vorig College heeft aangegeven het verschil in afvalstoffenheffing tussen éénpersoons huishoudens en meerpersoonshuishoudens bij verhogingen van de heffing geleidelijk aan te laten groeien. Zij zagen daar de redelijkheid van in. De afgelopen jaren is er op dat front weinig tot niets gebeurd. We gaan er van uit dat dat dat het komend jaar, c.q. komende jaren weer wordt opgepakt. Maar feitelijk is dit een onderwerp voor de begroting.

Dat gezegd hebbende is het ons trouwens opgevallen dat er in het inmiddels bijna 300 bladzijden dikke boekwerk ook veel gezegd wordt over wat we dit jaar (2023) en de komende jaren gaan doen. Dit terwijl de jaarrekening toch eigenlijk een terugblik hoort te zijn op 2022. Voor het kijken naar de toekomst hebben wij dus de begroting.

Door een grote reserve grondzaken, die ook eind 2021 al voor een groot deel bestond en het grote rekeningsaldo over 2022 is er nu een weerstandsvermogen van bijna 37 miljoen euro. Een weerstandsvermogen dat als uitstekend kan worden betiteld. Het is goed dat er een flinke buffer is want de financiële situatie vanaf 2026 is onduidelijk vanwege de herverdeling van Rijksmiddelen.

Wat ook opvalt is het feit dat heel veel prestatie indicatoren ontbreken. Hierdoor is vaak niet duidelijk wat ons beleid nu oplevert. Het wordt inderdaad tijd dat we eens goed gaan kijken met welke prestatie indicatoren we de komende jaren willen gaan werken. Een bijeenkomst hieromtrent schijnt al gepland te zijn.

Sociaal

De uitgaven voor de jeugdzorg blijven een groot punt van zorg. Er is een heel programma opgetuigd “Grip op het sociaal domein” waarin op bijna wetenschappelijke wijze de problematiek van onbeheersbare kosten wordt aangevlogen. En waarbij volledigheid van inzicht een hoog goed lijkt. Nu lezen we op blz 15 dat vooral wordt ingezet op contract management. Wel verbazingwekkend want zo’n drie jaar geleden, toen de kosten voor de jeugdzorg ook al explodeerden sprak de VVD al zijn verbazing uit over het feit dat er een contractmanager werd aangesteld voor slechts 0,3 FTE. Of was het 0,5 FTE. En niet slechts voor Diemen maar voor Diemen, Uithoorn en Ouder Amstel. Wat wij ons dan afvragen is of meer capaciteit op contractmanagement, in een veel eerder stadium, ons niet veel eerder grip op de kostenontwikkeling had kunnen bieden.

Wellicht had met adequaat contractenmanagement ook beter kunnen worden geanticipeerd op de vertraging in het berichtenverkeer bij de administratie van de grote jeugdhulpaanbieder (zoals genoemd op blz 16). Dan had de kostenoverschrijding van maar liefst 953.000 euro op de jeugdzorg veel minder als een verrassing gekomen.

Het in vaste dienst nemen van ouder-kind coaches zien we als een positieve ontwikkeling.

Vrije tijd

Ten aanzien van de sport zijn er mooie mijlpalen bereikt. Zo kon de mooie nieuwe sporthal in gebruik worden genomen en is de oude Bernardhal gerenoveerd. Ook kon de herinrichting van het sportpark de Diemen worden afgerond. Belangrijk vindt de VVD ook de aanstelling van de sportparkmanager. Deze moet onder meer zicht gaan houden op een correct gebruik van de faciliteiten van het sportpark.

Dan is er het Sportakkoord dat moet zorgen voor deelname aan sport en beweging door liefst alle Diemenaren. Sportbeoefening bevordert de gezondheid. Helaas heeft dat in onze ogen niet gezorgd voor een meer bloeiend verenigingsleven. Tegelijkertijd zien we op basis van de  prestatie-indicator dat helaas ook het aantal actieve sporters is afgenomen (van 56,7% in 2021 naar 55% in 2022). Dat terwijl corona al weer een tijd tot het verleden behoort.

En ook het “Jeugd, Sport en Cultuurfonds heeft dus klaarblijkelijk geen positieve draai kunnen bewerkstelligen ten aanzien van het aantal sportenden in Diemen.

Jammer is natuurlijk dat de Omval niet al in 2022 kon worden opgeleverd.

Gebiedsontwikkeling

In 2022 kon nog niet worden gestart met de nieuwe Omgevingswet. Inmiddels is duidelijk dat pas op 1 januari 2024 de wet in werking zal treden.

De VVD is positief over de regeling “Van Groot naar Beter”. Er zijn vijf aanvragen gedaan om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke regeling omtrent de verhuiskostenvergoeding. Misschien niet veel, maar op meer aanvragen in 2022, was op voorhand al niet gerekend.

Ook juichen wij de ontwikkeling van het woningbouwplan voor het Hof van Saan toe. Een uitstekende locatie voor een dergelijk plan. Wel zouden wij het aantal middenhuur woningen graag groter hebben gezien. Het gaat hier slechts om 20% van het totale woningaanbod. Terwijl voor transitielocaties het College een norm heeft gesteld van 25%. Dit is teleurstellend, te meer omdat ook zoeklocaties voor middenhuur woningen geheel en al ontbreken.

De VVD vindt überhaupt dat er in Diemen weinig aandacht is voor de grote groep mensen met een lagere midden inkomens. Een groep mensen met vaak cruciale beroepen, zoals (al dan niet beginnende) leerkrachten, politie- en brandweermensen. En mensen die werken in de zorg. Mensen die het financieel vaak zeer zwaar hebben. Zeker als het gaat om éénpersoons huishoudens. Zij zijn vrijwel kansloos voor het vinden van een betaalbare woning. Positieve ontwikkeling is wel de beoogde voorrangsregeling voor Holland Park West en wellicht ook voor Hof van Saan.

Leefomgeving en klimaat

Op blz 10 lezen we dat het beheer van de openbare ruimte goed lukt. Dat zullen niet alle bewoners van Diemen Noord met u eens zijn. Veel woorden worden er verder niet besteed aan het wegen- en stratenonderhoud. Op blz 176 wordt in het overzicht van onderhoudsprojecten het al jarenlang lopende project in Diemen Noord al niet eens meer genoemd. De achterstand t.o.v. de oorspronkelijke planning moet inmiddels zijn opgelopen tot meerdere jaren. Wij horen daar klachten over. Wij achten het noodzakelijk om alle prioriteit bij het eindelijk afronden van dit onderhoudsproject te leggen.

Financiën en risico’s

Het resultaat over 2022 was met 8,25 miljoen bijzonder hoog. Incidentele risico’s kunnen nog steeds uitstekend worden opgevangen. Maar ten opzichte van het vorig jaar zijn de structurele risico’s behoorlijk toegenomen en zijn inmiddels fors. Met name de niet te kwantificeren risico’s zijn daarbij in onze ogen substantieel. Samen met een solvabiliteitsratio die in het oranje/rood staat, alsmede de herverdeling van Rijksmiddelen, schetst dat een onzeker toekomstbeeld. De komende jaren zullen uitwijzen in hoeverre Diemen zich financieel zal kunnen blijven redden en of voorgenomen investeringen haalbaar zijn.

Bedrijfsvoering

Ten aanzien van de bedrijfsvoering zien we op blz 162 enkele verontrustende indicatoren. Een arbeidsverzuim van 8,5% t.o.v. 5,4% in 2021. En een personeelsverloop van maar liefst 28%. Ik denk dat we moeten oppassen niet in een vicieuze cirkel terecht te komen. Wij hopen dat de wethouder hier straks, wat positievere cijfers betreffende het eerste halfjaar 2023 tegenover kan plaatsen.

Ter afsluiting. Onze fractie heeft net als een aantal andere fracties de nodige technische vragen gesteld. Helaas zijn niet alle vragen naar tevredenheid beantwoord. We zullen daarom de komende dagen nog met een aanvulling komen op onze vragen.

Tot zover.