Betoog bij het initiatief voorstel Holocaust

Op 11 mei 2023 werd voor de tweede keer het initiatief voorstel Holocaust behandeld in de Informatieve Raad. Zie hierachter het door de Diemense VVD gehouden betoog.

Informatieve raad donderdag 11-5-2023, agendapunt 6, Initiatiefvoorstel Holocaust van de fracties Ouderenpartij Diemen en Onafhankelijke Partij Diemen, tweede bespreking.

Bijdrage van de Diemense VVD.

Vandaag bespreken we het initiatiefvoorstel van de Ouderenpartij Diemen en de Onafhankelijke Partij Diemen voor de tweede keer. Eerder stelden wij hierover op 8-3-2023 al vragen aan het college, welke op 15-3-2023 werden beantwoord en op 16-3-2023 vond een eerste bespreking in deze raad plaats.

Het is een goede zaak dat de Ouderenpartij Diemen en de Onafhankelijke Partij Diemen wederom aandacht vragen voor dit zeer belangrijke onderwerp.

De Diemense VVD is van mening dat elke vorm van discriminatie volstrekt verwerpelijk is en bestreden moet worden. Iedereen is gelijkwaardig. Iedereen verdient gelijkwaardige kansen.

Onze Grondwet begint er dan ook mee; in artikel 1 staat het onomwonden:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

De Grondwet is de hoogste nationale wet voor de Nederlandse staat; andere wetten dienen haar bepalingen in acht te nemen.

Zoals we al eerder betoogden zijn we in Diemen naar onze mening op de goede weg, maar we moeten waakzaam blijven en vinger aan de pols houden. We zien dit initiatiefvoorstel dan ook als een aansporing van de initiatiefnemers om waakzaam te blijven. Zonder veiligheid geen vrijheid.

Dat we waakzaam moeten blijven is helaas afgelopen weekend weer gebleken en het is dan ook terecht dat de politie is opgetreden tegen zogenaamde voetbal supporters die in de metro anti semitische leuzen riepen. Dit kunnen en mogen we in onze samenleving niet tolereren, het is een vorm van beschaving, die aan de basis staat van onze maatschappij.

Wij ontvingen van de initiatiefnemers een 2.0 versie van hun document: Tegen het vergeten-Tegen het niet weten, de toekomst zal het vergeten als velen het nu niet weten, als vervolg op de reacties op het eerste voorstel.

Deze 2.0 versie bevat op de voorkant een zestal verschrikkelijke plaatjes, die nog erger zijn dan de afbeelding op de eerste versie. Bij de eerste bespreking werden er over die afbeelding kritische vragen gesteld, waarom hebben de initiatiefnemers dan nu gekozen voor nog verschrikkelijker afbeeldingen? Welke boodschap willen zij hier uitzenden? Waarom denken zij dat die boodschap op deze wijze overkomt?

De 2.0 versie geeft in tekst duidelijker aan wat de initiatiefnemers willen en hoe dat op hoofdlijnen kan worden aangepakt. Het bijbehorende concept raadsbesluit is wat ons betreft hiermee niet op alle punten in lijn en ontbeert de nodige concreetheid en meetbaarheid. Het is hierdoor niet goed uitvoerbaar, nog los van het feit dat dekking ontbreekt. Jammer.

Voorts kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat er zoveel is opgeschreven, om maar volledig te zijn, dat focus ontbreekt en het gevaar bestaat dat er juist niet genoeg feitelijk zal gebeuren. Dit mag niet gebeuren, daar is het onderwerp te belangrijk voor.

Het voorstel en de bijbehorende raadsvoordracht is wat ons betreft te weinig concreet en uitgewerkt. Dit zal zo niet goed gaan. Er moet nog een slag gemaakt worden. Het is geen competitie, haastwerk is niet goed. Het initiatiefvoorstel is prematuur.

De gemeente Diemen zet op verschillende manieren in op Holocaust bewustwording, kennis over de Tweede Wereldoorlog en het tegengaan van antisemitisme. Belangrijk is de toezegging van het college in onze vorige bespreking in de raad op 16-3-2023 om met de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding in gesprek te gaan om te onderzoeken hoe het Diemense beleid aangevuld of aangepast kan worden.

In de Informatie van het College van 9-5-2023 stelt het college voor om de portefeuillehouder eerst invulling aan zijn toezegging te laten geven (dus gesprek met de NCAB) en dit initiatiefvoorstel voor kennisgeving aan te nemen.

We zijn benieuwd naar de verdere raadsbehandeling vanavond en zullen daarna ons standpunt bepalen.

Tot zover.

Bert Timmer, fractievoorzitter Diemense VVD