Agendapunt
8 Jaarstukken 2022 en begroting 2024
GR OGZ Amstelland
Vandaag bespreken wij de stukken van de GR OGZ Amstelland. Allereerst wil ik benoemen dat ik onder de indruk ben van het verzette werk door de GGD. O.a. coronavaccinaties, m-pox, een schurftuitbraak en de voorbereiding op de inhaalslag met betrekking tot HPV zijn allemaal uitgevoerd en dit allemaal naast de reguliere werkzaamheden van de GGD.
Graag zou ik vanavond nog
2 punten willen noemen:
1. Vorig jaar heeft mijn collega fractieopvolger aandacht gevraagd voor de hpv vaccinaties en de campagne daarvoor. Ik ben blij om te zien dat er in Diemen specifieke acties zijn ondernomen zoals mobiele locaties en het gericht toegaan naar plekken waar jongeren wonen. Hoewel Diemen regionaal relatief goed scoort valt de algehele opkomst toch tegen. Wat zijn volgens de portefeuillehouder daar de oorzaken van en valt daar komende maanden nog iets tegen te doen? En welke lessen worden er getrokken voor volgende campagnes.
2. 2. Dan
nog iets over de Soa-polikliniek. Laatst stond er in het parool dat er mensen
zijn die o.a. over hun geaardheid liegen, of bijvoorbeeld hun klachten om bij
de GGD te worden behandeld terwijl ze daarvoor niet in aanmerking komen. Deze
capaciteit gaat natuurlijk ten koste van bewoners die wel in de doelgroep van
de GGD soa polikliniek vallen. Hoe kijkt de portefeuillehouder hiernaar?
Ontstaan hierdoor serieuze problemen met betrekking tot de capaciteit? En wat
valt eraan te doen zodat iedereen die binnen de vastgestelde groepen valt ook
gebruik kan maken van de GGD soa poli.
Wat mijn fractie betreft kan dit stuk als hamerstuk worden afgedaan tenzij het debat aanleiding gaat geven dat dat ander te zien
Agendapunt 9. Jaarstukken 2022 en begroting 2024 GR GGD Amsterdam Amstelland
Vanavond bespreken wij het jaarverslag 2022 en de begroting van de Gemeenschappelijke regeling GGD Amstelland 2024. Laat ik beginnen met mijn waardering uit te spreken voor al die professionals die zich dag en nacht inzetten om de hulp te bieden aan degen die dat nodig hebben.
Als ik de stukken bestudeer ben ik echter wel bezorgd met name over de situatie van Veilig Thuis. Normaal zou een begrotingsoverschot aan het einde van het jaar goed nieuws betekenen maar in dit geval is er sprake van een overschot vanwege personele onderbezetting. Door deze onderbezetting is het inmiddels zo dat de doorlooptijd tot de veiligheidsbeoordeling en het aantal weken tussen de veiligheidsbeoordeling en het affluiten van de dienst eind 2022 bijna 2x de wettelijke termijn is. Uit de beantwoording van onze technische vragen is niet op te maken hoe dit zich in 2023 heeft ontwikkeld. Kan de portefeuillehouder daar iets over zeggen? Mijn fractie weet natuurlijk ook dat er sprake is van een ongekend krappe arbeidsmarkt maar ook de cijfers met betrekking tot verloop en verzuim doen vermoeden dat het ook binnen Veilig Thuis zo nu en dan rommelt. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het soort werk. Het is algemeen bekend dat in sectoren als de hulpverlening de verzuimcijfers boven het gemiddelde liggen. We hebben echter ook een verplichting om een ieder die hulp nodig heeft ook de hulp te bieden binnen de daarvoor geldende normen. Graag zou ik van de portefeuillehouder horen hoe zij deze cijfers heeft gelezen en of zij ook vindt dat we weer richting de wettelijke normen moeten? Ook zou ik willen weten wat een langere of korte termijn nu feitelijk betekent voor mensen , gezinnen of kinderen die wachten op Veiligthuis?
In de begroting 2024 zijn een aantal maatregelen aangekondigd om ook de eigen organisatie van Veilig Thuis verder te versterken en te ontwikkelen. Met betrekking tot het personeel lijken op het eerste gezicht deze maatregelen gericht op vooral het werven van personeel. Het behoud van personeel is echter ook belangrijk. Je kunt wel veel personeel werven maar als er aan de andere kant weer veel personeel vertrekt ( zoals ook in de eerste maanden van 2023 het geval bleek te zijn) verbetert de situatie nog niet. Ik zou graag van de portefeuillehouder willen weten welke maatregelen er nu gericht zijn op het behoud van het personeel?
Als laatste met betrekking tot dit punt lijkt het in de stukken met betrekking tot Veilig Thuis dat de huidige nijpende bestaande situatie nog voor langere tijd ( soms wordt er zelfs over jaren gesproken) onveranderd zal blijven en bekruipt mij het gevoel dat Veiligthuis zich daar een beetje bij neerlegt. Deelt de portefeuillehouder deze opvatting? En vindt de portefeuillehouder dat er alles aangedaan is en wordt om de situatie bij Veilig Thuis te veranderen? En zo niet wat gaat deze wethouder daaraan doen?
Dan nog iets over het CSG. Mijn fractie is tevreden met de aanpassingen die in dat onderdeel van de begroting worden gedaan, zeker met betrekking tot de toekomstbestendigheid van het CSG. Wel zou ik van de portefeuillehouder willen weten met betrekking tot de 3 scenario’s die Q- consult heeft uitgewerkt. Heb ik het correct gelezen dat dat het gemiddelde scenario is? En is dat nog steeds het scenario dat het meest voor de hand ligt of moeten we ook nog steeds rekening houden met een slechter scenario? Hoe staan de seinen op dit moment?
Voorzitter, Alles overziend blijft het zaak dat de portefeuillehouder de
ontwikkelingen binnen deze Gemeenschappelijke regeling goed in de gaten moet
blijven houden. Wel kan wat ons betreft de begroting als hamerstuk worden afgedaan.