Krediet feestelijke activiteit jaarwisseling

Ter voorkoming van ongeregeldheden tijdens de jaarwisseling wil de gemeente een feestelijke activiteit bijvoorbeeld in de vorm van centrale vuurwerkshow organiseren. Hiervoor is een krediet van 50.000 euro nodig. Hierachter het betoog van de VVD.

Jaarwisseling 2023

We denken dat het goed is om na te denken over een formule die de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling zoveel mogelijk beperkt. Dat gebeurt met het voorliggend voorstel. In het voorstel worden de nodige vragen opgeworpen, vragen die ook wij hebben en die niet gemakkelijk zijn te beantwoorden.

Je kunt je afvragen of een show met drones en laserlichten voldoende wervend is. Komt daar voldoende publiek op af? En is dat ook het publiek dat zelf graag vuurwerk afsteekt? Met andere woorden, wordt met een dergelijke activiteit de hoeveel vuurwerk in Diemen substantieel beperkt. Je zult het echt moeten proberen om er achter te komen.

Zijn er cijfers voorhanden van gemeentes die een dergelijk activiteit al eens organiseerden vragen wij ons bovendien af?

En wat bijvoorbeeld te doen als het weer een dergelijke show niet toelaat of wanneer mensen vanwege het weer toch maar liever thuisblijven. Doen we het dan later op een andere avond. Dit zou dan ten koste kunnen gaan van de aantrekkelijkheid. Is er bekeken of het niet doorgaan van het evenement te verzekeren is?

En jammer is natuurlijk ook het feit dat een algeheel vuurwerkverbod in Diemen niet handhaafbaar is en dus niet is ingevoerd. Maar hoe zit het met de handhaving van het beperkte vuurwerkverbod, met name op de uren rond de vuurwerkshow. Kan de burgemeester hier iets over zeggen.

50.000 euro is veel geld, veel geld voor een kortdurend evenement. Dat geld is wat ons betreft alleen maar goed besteed als daarmee een groot deel van de jaarlijks terugkerende vuurwerk narigheid kan worden voorkomen.