Programma van Eisen OV Amsterdam 2025

Informatieve Raad 7 maart 2024

Regioraadsvergadering van 5 maart 2024

De griffie heeft ons verzocht om kort verslag te doen van de regioraadsvergadering van afgelopen dinsdag.

Dus bij deze. Opvallend was het aantal insprekers. Er hadden zich 20 mensen hiervoor aangemeld. Uiteindelijk zijn er 15 personen komen opdagen. Het merendeel ging over het ontwerp programma van eisen voor de nieuwe concessie. En hier weer een groot deel van ging over de ontvlechting van metrolijnen, en in het bijzonder over Metrolijn 53.

Naast het PvE stonden ook andere onderwerpen op de begroting.

·       Zo werd opnieuw besloten om ook dit jaar een gratis kaartjes actie te organiseren. Er wordt hiertoe nog bekeken in hoeverre nu ook gemeentes een rol kunnen spelen bij de verspreiding.

·       Er is een motie ingediend om een instructiefilmpje te laten maken voor chauffeurs over hoe te handelen bij vervoer van gehandicapten, met name het in- en uitstappen. De motie werd teruggetrokken na een toezegging van het DB om het filmpje sowieso te laten maken. Het DB gaf daarbij aan wel een financiële dekking te weten.

·       Er is gesproken over het verhogen van de sociale veiligheid. Dit door:

1.     te onderzoeken in hoeverre de sociale veiligheid een factor is bij de overweging geen gebruik te maken van het OV

2.    het bewerkstelligen van een grotere meldingsbereidheid ingeval van incidenten

3.    een beleidskader sociale veiligheid vast te stellen

·       De verordening adviescommissies OV-concessies is gewijzigd vastgesteld. Dit houdt onder meer in dat de adviescommissies van Amsterdam, Diemen en OuderAmstel worden samengevoegd.

·       Er werd gesproken over de nieuwe EBS concessie en de verbeteringen van het OV in Zaanstreek Waterland. Stapje voor stapje wordt het beter. Uitdaging is om in september de volledige, binnen de concessie afgesproken, dienstregeling te kunnen laten rijden.

·       Er is gesproken over hoe om te gaan met de resterende gelden afkomstig van de motie Bikker. Het gaat hier om 32 miljoen structureel. Deze gelden zijn bedoeld om verschraling van het OV te voorkomen.

Dan over het PvE

De intentie van het agendapunt was om wensen en bedenkingen t.a.v. het ontwerp PvE kenbaar te maken richting het DB. Want uiteindelijk is het het DB dat de concessie zal vaststellen.

Wij kregen als tweede spreker het woord, de spreektijd was 3 minuten. Net aan voldoende. De uitgesproken tekst hebben wij reeds per mail aan de Raad doen toekomen.

Naast onze inbreng werden onder meer de volgende punten ingebracht.

·       Waar van toepassing de maximale afstand tot haltes terugbrengen van 800 naar 400 meter. En uitgaan van de daadwerkelijk loopafstand in plaats van een hemelsbrede afstand. Dat kan nogal schelen.

·       De toegankelijkheid van het OV voor gehandicapten c.q. mensen met een beperking kreeg de nodige aandacht

·       Een uitgebreide discussie tussen Amsterdamse Raadleden over de vraag of de ontvlechting van lijn 53 nu al dan niet definitief van de baan is.

·       De vele defecten van liften en roltrappen, alsmede de doorlooptijd van reparaties.

Belangrijke reactie van de voorzitter van het DB op de inbreng.

·       In de ontwerp concessie wordt enerzijds rekening gehouden met de schaarste aan personeel. Dat speelt in ieder geval op de korte en middellange termijn. Zeg maar de eerste 3 jaren van de concessie. Zo wordt alleen nachtvervoer afgesproken voor de weekends. En anderzijds kent het ontwerp ook de nodige ambitie. Zoals de mogelijke verhoging van frequenties van de metro na het ontvlechting.

·       De Metro 53 knip wordt voorlopig niet doorgevoerd. Ten aanzien van de ontvlechting worden alle opties opengehouden en onderzocht. Het zou zo maar kunnen zijn dat uiteindelijk de lijnen 50 en 54 worden gecombineerd in plaats van de lijnen 50 en 53.

Programma van eisen concessie OV Amsterdam 2025-2036, inbreng VVD

Dank zij de Ouderen Partij Diemen en de VVD kunnen wij als Raad nog spreken over het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie m.b.t. het OV in Amsterdam. En daarbij onze input leveren richting het College. Waarbij inmiddels een concept reactienota van het College op het Programma van Eisen als basis kan dienen. Wat ons betreft had het College hierin meer initiatiefrijk kunnen opereren. Nu moest behoorlijk worden geïmproviseerd om een en ander nog op de agenda van de Raad te krijgen.

Afgelopen dinsdag hebben wij als regioraadsleden dus onze input kunnen geven op het ontwerp programma van eisen tijdens de regioraadsvergadering. Het ontwerp stond geagendeerd met de vraag aan de regioraad om wensen en bedenkingen mee te geven aan het DB. Verschillende raadsleden hebben Wim Advocaat en mijn persoon van wensen en bedenkingen voorzien om in te brengen, aanvullend op hetgeen al in de conceptreactie was verwoord.

Belangrijke reactie van de voorzitter van het DB betrof het feit dat er hoogstwaarschijnlijk ontvlecht moet worden om metro’s vaker te kunnen laten rijden door de tunnelbuis naar- en van het Centraal Station. Maar dat er nog niet vaststaat hoe de ontvlechting gaat geschieden. Alle opties zijn nog open. Ook een samenvoeging van de lijnen 50 en 54. Hetgeen zou inhouden dat in plaats van de Gaasperplaslijn de Geinlijn zou rijden naar de Isolatorweg in plaats van naar het Centraal Station. Onze fractie is tevreden met de toezegging van het DB om een en ander nader te onderzoeken.

De fractie van de VVD kan verder kort zijn. Wij kunnen meegaan met hetgeen in de reactiebrief van het College is verwoord, aangevuld met hetgeen de diverse raadsleden ons hebben meegegeven voor de regioraadsvergadering.