Concessie
GVB Amsterdam 2025, Programma van Eisen (PvE)
Intro
De nieuwe
concessie Amsterdam 2025-2036 heeft ook voor de gemeente Diemen het nodige
belang. Inmiddels is door ons College een concept reactienota opgesteld, die aanstaande
donderdag besproken wordt met de gemeenteraad. In verband daarmee willen we
hier alvast kort, enkele voor Diemen belangrijke punten, naar voren brengen.
Ontvlechting
metrolijnen
Ook voor
Diemen heeft het opheffen van de verbinding tussen Gaasperplas en Centraal
Station consequenties. Bewoners van Holland Park (zo’n 5.500 inwoners) hebben dan
geen directe verbinding meer met het Centraal Station. Dit weegt zwaar omdat
Holland Park een autoluwe wijk is. Weinig bewoners hebben een eigen auto. En veel
bewoners kozen voor Holland Park juist vanwege het beschikbare OV. Mocht het
uiteindelijk tot de voorgestelde ontvlechting komen dan pleiten wij er voor, om
minimaal gelijktijdig met de realisatie van de ontvlechting, de frequentie van
de andere metrolijnen richting Centraal Station te verhogen. Om ook direct de snelle
crossplatform-overstap te realiseren. En tenslotte om te zorgen dat de continuïteit
in de gelijktijdige overstap gewaarborgd wordt.
Bij een en ander moeten we ons realiseren dat storingen in de
tunnelbuis naar Centraal ook direct effect hebben voor de overstap. En dat het
de keuze zou kunnen beïnvloeden ten gunste van het vliegtuig en ten nadele van
de internationale trein. Dit vanwege een stop op Station Zuid van de nieuwe
lijn 53.
We hebben daarbij
verder nog de volgende vraag. Is er ook overwogen om, in plaats van de knip in
lijn 53, de lijnen 50 en 54 te combineren?
Nachtbus
N87
Voor Diemen
is de nachtbus N87 van groot belang. Niet alleen voor het uitgaanspubliek maar
ook voor mensen die in de nachtelijke uren voor hun werk op pad moeten. Deze
lijn van Amsterdam Centraal naar de Bijlmer Arena rijdt ook door Diemen. De bus
rijdt niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks. In het PvE wordt voor de
komende jaren slechts uitgegaan van nachtvervoer in het weekend. Met een
eventueel verdwijnen van de nachtbus gedurende doordeweekse dagen komen veel
mensen in de problemen. Er is geen alternatief. Diemen pleit dus nadrukkelijk voor
het behoud van de huidige dienstregeling.
Overige
aandachtspunten
Dan hebben
we als Diemen nog de volgende aandachtspunten samenhangend met het Amsterdams
vervoer. Wellicht niet geheel nieuw:
·
Veel Diemenaren en inwoners uit Betondorp, Watergraafsmeer
en Amsterdam Oost die met de tram gaan, stappen over op het Alexanderplein om
bijvoorbeeld bij Artis te komen, de tramhalte is daar erg smal en kort, wat
niet heel veilig is.
·
Reizigersinformatie van het GVB is niet altijd even
toegankelijk. Het lijkt ons inderdaad goed als alle reizigersinformatie op minimaal
B1 taalniveau is.
·
Bronnen van zorg zijn, ook in Diemen, de vaak defecte liften
en de traagheid waarmee ze gerepareerd worden.
Wim Advocaat
Johan Jägers