Ontwerp Programma van Eisen m.b.t. de nieuwe OV concessie Amsterdam

Tijdens de vergadering van de Vervoerregio Amsterdam op 5 maart heeft de vertegenwoordiging van de Diemense Gemeenteraad haar wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt ten aanzien van het ontwerp Plan van Eisen. Hierachter gaat het betoog.

Concessie GVB Amsterdam 2025, Programma van Eisen (PvE)

Intro

De nieuwe concessie Amsterdam 2025-2036 heeft ook voor de gemeente Diemen het nodige belang. Inmiddels is door ons College een concept reactienota opgesteld, die aanstaande donderdag besproken wordt met de gemeenteraad. In verband daarmee willen we hier alvast kort, enkele voor Diemen belangrijke punten, naar voren brengen.

Ontvlechting metrolijnen

Ook voor Diemen heeft het opheffen van de verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station consequenties. Bewoners van Holland Park (zo’n 5.500 inwoners) hebben dan geen directe verbinding meer met het Centraal Station. Dit weegt zwaar omdat Holland Park een autoluwe wijk is. Weinig bewoners hebben een eigen auto. En veel bewoners kozen voor Holland Park juist vanwege het beschikbare OV. Mocht het uiteindelijk tot de voorgestelde ontvlechting komen dan pleiten wij er voor, om minimaal gelijktijdig met de realisatie van de ontvlechting, de frequentie van de andere metrolijnen richting Centraal Station te verhogen. Om ook direct de snelle crossplatform-overstap te realiseren. En tenslotte om te zorgen dat de continuïteit in de gelijktijdige overstap gewaarborgd wordt.

Bij een en ander moeten we ons realiseren dat storingen in de tunnelbuis naar Centraal ook direct effect hebben voor de overstap. En dat het de keuze zou kunnen beïnvloeden ten gunste van het vliegtuig en ten nadele van de internationale trein. Dit vanwege een stop op Station Zuid van de nieuwe lijn 53.       

We hebben daarbij verder nog de volgende vraag. Is er ook overwogen om, in plaats van de knip in lijn 53, de lijnen 50 en 54 te combineren?


 

Nachtbus N87

Voor Diemen is de nachtbus N87 van groot belang. Niet alleen voor het uitgaanspubliek maar ook voor mensen die in de nachtelijke uren voor hun werk op pad moeten. Deze lijn van Amsterdam Centraal naar de Bijlmer Arena rijdt ook door Diemen. De bus rijdt niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks. In het PvE wordt voor de komende jaren slechts uitgegaan van nachtvervoer in het weekend. Met een eventueel verdwijnen van de nachtbus gedurende doordeweekse dagen komen veel mensen in de problemen. Er is geen alternatief. Diemen pleit dus nadrukkelijk voor het behoud van de huidige dienstregeling.

Overige aandachtspunten

Dan hebben we als Diemen nog de volgende aandachtspunten samenhangend met het Amsterdams vervoer. Wellicht niet geheel nieuw:

·        Veel Diemenaren en inwoners uit Betondorp, Watergraafsmeer en Amsterdam Oost die met de tram gaan, stappen over op het Alexanderplein om bijvoorbeeld bij Artis te komen, de tramhalte is daar erg smal en kort, wat niet heel veilig is.

·        Reizigersinformatie van het GVB is niet altijd even toegankelijk. Het lijkt ons inderdaad goed als alle reizigersinformatie op minimaal B1 taalniveau is.

·        Bronnen van zorg zijn, ook in Diemen, de vaak defecte liften en de traagheid waarmee ze gerepareerd worden.

 

Wim Advocaat

Johan Jägers