Ontvlechting Amsterdamse metrolijnen

Om de Amsterdamse metro's vaker te kunnen laten rijden dan nu het geval is zal er een ondergrondse lijn naar het Centraal Station moeten worden geschrapt. Over het te kiezen scenario werd in dit verband op donderdagavond 22 mei door de Diemense gemeenteraad gedebatteerd. Een en ander op initiatief van de VVD. Hierachter de inbreng van de VVD.

Tekst ontvlechting metronetwerk 27 mei 2025

 Voorzitter, vanavond bespreken we op ons initiatief een belangrijk onderwerp namelijk de ontvlechting van het metronetwerk. Een onderwerp dat niet alleen in Diemen leeft maar ook in de regio. Ons doel is ook om te kijken of we overeenstemming kunnen vinden in ons geluid als Gemeenteraad zodat onze portefeuillehouder en onze regioraadsleden dit kunnen meenemen naar hun overleggen binnen de Vervoersregio.

 Ik zal nu eerst een aantal algemene opmerkingen maken waarna ik in zal gaan op hoe de VVD kijkt naar de verschillende scenario’s en welke onze voorkeur geniet.

 Allereerst wil ik veel dank uitspreken voor al het werk dat de Vervoersregio in de Campagne Mensen over de Metro heeft gestopt. Ze zijn in heel veel gebieden geweest en hebben veel georganiseerd om geluiden mee te kunnen nemen en daar is enorm veel tijd in gestopt en dat waarderen wij.

 Met betrekking tot de ontvlechting is het zo dat ook Diemen (en dan met name de wijk Holland Park) is gegroeid, groeit en blijft groeien. Naast woningen betekent dit ook dat de bereikbaarheid in orde moet zijn. Veel inwoners van Holland Park zijn juist daar gaan wonen vanwege de directe verbinding met Amsterdam Centrum. Voor de Diemense VVD is het om deze reden duidelijk dat er dus meer metro’s moeten gaan rijden. Om dit te kunnen gaan doen binnen het huidige metronetwerk zal er, vanwege de veiligheid in de Tunnels richting Centraal station een lijn minder naar Centraal Station kunnen rijden. Dit staat voor de VVD niet ter discussie want bijvoorbeeld infrastructurele aanpassingen duren te lang om te worden gerealiseerd. De uitbreiding van frequenties (meer metro’s per uur) kan niet wachten. Bij elk scenario dat nu op tafel ligt gaan er meer metro’s door Diemen rijden en is onze metronetwerk weer klaar voor de toekomst.

 Maar waar zullen die metro’s dan naar toegaan en hoe kijkt de Diemense VVD daarnaar? Er zijn 4 scenario’s die ik hier niet allemaal ga bespreken. Laat ik allereerst zeggen dat er geen ideaal scenario is. Er zal dus een gebied binnen de regio Amsterdam zijn waarvandaan niet meer rechtstreeks naar het Centraal station kan worden gereisd. De keuze voor een scenario vraagt om een afweging van belangen. Bij de keuze stelt de Diemense VVD het Diemense belang voorop en heeft daarom een voorkeur voor scenario 4. Met de keuze voor scenario 4 gaan er zowel metro’s naar Centraal Station als Isolatorweg/ Station Amsterdam Zuid rijden vanaf Gaasperplas via o.a. station Diemen Zuid. Of als tweede keuze scenario 3 waarbij de metro vanuit Gaasperplas naar CS blijft bestaan en lijn 51 verdwijnt. ( de lijn tussen Isolatorweg en Centraal station). Wij hebben hierin meegewogen dat, als de directe metrolijn naar Centraal Station voor Diemen verdwijnt, er geen enkele directe metro en tramverbinding meer tussen Diemen en het centrum van Amsterdam is.  Daarbij geldt wat de Diemense VVD betreft dat het eventueel verdwijnen of anders rijden van lijn 51 kan worden opgevangen door of de tram of eventuele bussen van Amsterdam West naar centraal. Er zijn genoeg alternatieven voor de metro binnen Amsterdam. Wij hebben overigens ook oog voor de belangen van bijvoorbeeld Zuidoost, Weesp en Driemond aangezien station Diemen zuid bijvoorbeeld veel als overstapstation op de metro wordt gebruikt om zo verder te reizen. Misschien kan de portefeuillehouder toelichten of hij ook contact heeft met collega’s daar om eventueel gezamenlijk op te trekken?

 De reden dat wij een voorkeur hebben voor scenario 4 boven scenario 3 komt omdat we scenario 4 als een uitbreiding van het OV in Diemen zien. Met scenario 4 zou Diemen een directe verbinding met 2 internationale stations (CS en Station Zuid) krijgen. Dat sluit mooi aan bij de ambities die dit college heeft met betrekking tot duurzame mobiliteit en de hub functie station Diemen Zuid  

 

Laat ik afsluiten met kort stil te staan bij een belang dat de Diemense VVD wel ziet en belangrijk acht maar vanuit de redenatie die wij hebben gekozen minder zwaar weegt namelijk de algehele toegankelijkheid van de metro. Wij zijn er ons van bewust dat in onze voorkeursscenario’s er voor reizigers vanuit Amsterdam West een overstap dient plaats te vinden op station Van der Madeweg via de loopbrug of via trappen. Er dient dus extra geïnvesteerd te worden om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen. Overigens vinden wij dat er bij scenario 1 en 2 ook extra maatregelen nodig zijn voor station Van der Madeweg want dit station zal bij elk scenario drukker worden. De Vervoersregio zal de veiligheid en de toegankelijkheid van de metro met name op Van der Madeweg moeten waarborgen.

 Dit is hoe de VVD naar dit vraagstuk kijkt en wij zijn benieuwd hoe andere partijen (maar ook de wethouder namens het College) naar deze discussie kijken, welke voorkeuren zij hebben en of we dus een gezamenlijk geluid kunnen meegeven aan onze vertegenwoordigers in de Regio. Laten we als Diemen gezamenlijk één geluid horen.

 Tot zover