Jaarstukken
2024
We kijken
terug op het jaar 2024. We bedanken het college voor de antwoorden op onze
technische vragen. Uiteraard kunnen we niet reageren op elk punt uit de
jaarstukken. We pikken de voor ons opvallende dingen uit.
Aanbiedingsbrief
Hierin is te
lezen dat we over 2024 een positief resultaat hebben geboekt van 4,1 miljoen
euro. Ook te danken aan meevallers in de bijdrage van het Rijk. Het is een goed
resultaat. Er wordt niet zelden gezegd
dat er steeds meer taken richting de gemeente worden geschoven en dat de
gemeenten daar financieel niet voor zouden worden gecompenseerd. Volgens de VVD
valt dat gezien de afgelopen 10 jaar allerzins mee. We horen graag van de wethouder
hoe hij hier naar kijkt.
Het is goed
om te lezen dat zo goed als alle geplande werkzaamheden zijn uitgevoerd. En dat
ondanks een hoog ziekteverzuim. De 4.1 miljoen wordt geheel toegevoegd aan de
Algemene reserve vanwege de onzekere financiële toekomst. We vragen ons wel af
wat op dit moment reële alternatieve bestedingen zouden kunnen zijn van de 4,1
miljoen. Kan de wethouder hier iets over zeggen?
In de
aanbiedingsbrief lezen we verder onder meer over de kostenoverschrijding van 9
ton m.b.t de opvang van statushouders in het VIA-hotel. Wij vinden het sportief
dat deze tegenvaller hier al zo expliciet wordt genoemd. Dat had misschien niet
gehoeven.
Waar
staan we op financieel gebied
Belangrijke
opmerking hierbij is dat van de 4,1 miljoen er ruim 1 miljoen wordt
overgeheveld naar 2025 vanwege het feit dat niet alle geplande werkzaamheden
voor 2024 geheel konden worden uitgevoerd in 2024. Maar een resterend bedrag
van zo’n 3 miljoen is voor Diemen nog altijd een goed resultaat.
Sociaal
Op blz 11
lezen we dat de uitgaven voor jeugdzorg 400.000 euro lager zijn dan verwacht.
Een dergelijke financiële meevaller op het gebied van jeugdzorg hebben we de
afgelopen jaren niet vaak gezien.
We lezen op
blz 44 dat er in Diemen relatief veel mensen uit de bijstand uitstromen naar
werk. Maar dan kan het College toch niet tevreden zijn dat, in plaats van een
uitstroom van 60 mensen zoals begroot voor 2024, er maar 40 mensen zijn
uitgestroomd naar werk (blz 27). Dat is zelfs minder dan vorig jaar. En dat
terwijl er ook nog eens meer bijstandsontvangers zijn dan vorig jaar. Graag
horen wij hier nog een reactie op van de wethouder.
Veiligheid
De bijdrage
aan de Veiligheidsregio moest in 2024 structureel worden verhoogd. Niet heel
verwonderlijk gezien de spanningen, explosies en demonstraties in de regio
gedurende de laatste jaren. De VVD is blij met de deelname aan het programma
Preventie met Gezag. Wij vinden het uiteraard heel belangrijk dat jonge mensen
ver weg blijven van de ondermijnende criminaliteit. Ook zijn we blij met de
uitbreiding van het handhavingsteam met een extra BOA. En, het zal niet
verbazen, met het stimuleren door de gemeente van camerabeveiliging bij
bedrijven.
Inkomen
en armoede
Wij denken
dat het jongerenpunt kan bijdragen bij het vinden van werk door jongeren. Het
betreft nog slechts een pilot. Kan de wethouder al een tipje van de sluier
oplichten over de gang van zaken en of er een vervolg in het verschiet licht?
De VVD vindt
het nog steeds niet goed te begrijpen dat de Stadspas voor ouderen, die een beperkt
inkomen hebben net boven de 130 procent van het sociaal minimum, wordt
afgeschaft. Des te meer nu we zien dat in 2024 maar liefst 1 miljoen euro
minder is uitgegeven aan armoedebeleid dan is begroot. En er bovendien 153.000
euro, die wel is begroot voor de Stadspas, niet is uitgegeven. Een meevaller
van 153.000 euro, die misschien wel structureel is van aard. We hebben het al
vaker gezegd, door ook hier de knip te leggen bij 130 procent van het sociaal
minimum, wordt het wel erg onaangenaam om als oudere een inkomen te hebben van
135 of 140 procent van het sociaal minimum. De VVD vindt, dat de grens voor het
recht op een stadspas, dient te worden gelegd bij het inkomen dat hoort bij bijvoorbeeld
het minimum loon (voor een volledige werkweek). Heel veel mensen met een
dergelijk inkomen hebben het in deze tijd financieel ook niet gemakkelijk.
Voor de VVD
is de Stadspas altijd een instrument geweest ter bevordering van de
participatie. Maar daarmee ook van de gezondheid van ouderen. Zo horen wij
regelmatig ontevreden geluiden van ouderen die de toegangsprijs van 6 euro,
voor vaak maar een half uurtje zwemmen, te hoog vinden en afhaken.
Uiteraard
zijn we blij met het structureel borgen van het werken met ervaringsdeskundigen
binnen het armoedebeleid.
Vrije
tijd
Positief
punt die de VVD ook genoemd wil hebben is de grote toename van 16% t.o.v. 2023
van het aantal betalende bezoekers van de Omval.
Onderwijs
Gebiedsontwikkeling
Het is goed
om te constateren dat de nieuwe omgevingswet inmiddels is ingevoerd. Wij hebben
daar betrekkelijk weinig over gehoord. Redelijk recent was er wel een thema
bijeenkomst over dit onderwerp. We horen graag van de wethouder, heel kort,
hoe hij nu aankijkt tegen de gang van zaken bij de invoering van deze wet
gedurende het afgelopen jaar. Met name over het gebruik van het DSO
(Digitaal Stelsel Omgevingswet). Vooraf waren er veel twijfels over een soepele
invoering.
Leefomgeving
en klimaat
Een heel
belangrijk onderwerp wat ons betreft. Er is veel gebeurd, met name ook op het
gebied van de energietransitie. Het programma voor van het gas af
krijgt steeds meer gestalte.
Verkeer
Helaas zag
de mobiliteitsvisie in 2024 nog niet het licht. Maar binnenkort zal deze dan toch
ter bespreking voorliggen bij de Raad.
Ook het
proces van concessieverlening richting het GVB is weerbarstig gebleken. En de
concessie zal niet zoals gesteld op blz 96 ingaan medio 2025 maar pas medio
2026.
En helaas is
de aanpassing van de fietsoversteek op de Weteringweg nog niet gerealiseerd in
2024. Maar gelukkig staat de aanpassing nog voor dit jaar op de planning.
Over het
concept accountantsverslag 2024
We hebben
nog een paar vragen aan het College over het accountantsverslag.
Tot onze
verbazing lezen we op blz 20 over grip op lasten WMO en Jeugdzorg dat de
accountant adviseert in te zetten op contractbeheer. Een flink aantal jaren
geleden, nog tijdens de vorige collegeperiode,
maakten we al opmerkingen over het feit dat slechts een parttime
contactmanager (voor ik dacht 0,3 fte voor Diemen, Ouder Amstel en Uithoorn)
zou worden aangesteld om de oplopende kosten van de jeugdzorg te beheersen.
Deze opmerkingen zijn opgepakt door het college en er werd een fulltime
contract manager opgenomen in de begroting voor de jeugdzorg voor alleen de
gemeente Diemen. We vragen ons nu af wat
de status is van het contractmanagement met name op het gebied van de
jeugdzorg. Graag horen wij ook hier een reactie van de wethouder.
Op blz 19 lezen we over een score c.q. rapportcijfer
voor Diemen die gehanteerd wordt bij de bepaling van de financiële positie
gerelateerd aan een landelijke benchmark. Het blijkt dat het rapportcijfer in
2023 is gedaald t.o.v. 2022 van een 8 naar een 6. Hoe reageert de wethouder
hierop? En waarom is er nog geen score voor 2024 vermeld?